• Always/

SISTERS FOR EDUCATION ÖPPNAR WEBBSHOP FÖR ATT STÖDJA TJEJER I SENEGAL: KÖP EN JULKLAPP SOM GÖR SKILLNAD

Report this content

På söndag den 25 november lanserar Always och UNESCO nästa steg i kampanjen för att hjälpa tjejer i Senegal att bekämpa analfabetism. Tillsammans med smyckesbutiken KyssJohanna slår Sisters for Education upp dörrarna till en webbshop för projektet. Sakerna som säljs är designade av Sisters for Educations bloggambassadörer samt nordiska designers. Systrarna Mira och Thilda Berglind, som bloggar på 365days.se, designar från Sverige.  Hela försäljningspriset går oavkortat till utbildningsprogrammet i Senegal.

I september reste fyra nordiska bloggare ner till Senegal för att skapa sig en bild av situationen med analfabetism bland flickor och kvinnor. Förutom att blogga om sina upplevelser har de nu på egen hand eller tillsammans med andra nordiska designers designat varsin sak till förmån för utbildningsprogrammet. Förutom Mira och Thilda Berglind designar även bloggaren Mimmi/More to love tillsammans med designern Kirsi Nisonen från Finland, bloggaren Emily Salomon från Danmark samt designern Nina Skarra från Norge. Totalt finns det fyra saker, en tygkasse, en t-shirt, en scarf och en håraccessoar som också kan bäras som brosch, i en begränsad upplaga av 100 exemplar.  Alla mönster är inspirerade av projektet och kvinnorna i Senegal och priserna varierar från 150 kronor till 500 kronor.

Mira och Thilda Berglind om sin design:

– När vi åkte till Senegal i september förväntade vi oss att möta fattigdom och hopplöshet. Istället fann vi stolta och starka kvinnor, så hoppfulla inför framtiden. Genom att skapa den här t-shirten vill vi bidra till att hjälpa fler flickor och kvinnor känna samma stolthet och bli självständiga kvinnor.

Webbshopen öppnar den 25 november kl 12 och är öppen så länge det finns saker kvar på hyllorna. Länken är: https://www.kyssjohanna.se/sisters-for-education-c-368-1.aspx.

Sisters for Education är ett samarbete mellan Always (Procter & Gamble) och UNESCO (FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur) och initiativet syftar till att samla in pengar för att hjälpa flickor och kvinnor i Senegal att lära sig grundläggande färdigheter såsom att läsa, skriva och räkna. Det övergripande målet är att ge 40 000 flickor och kvinnor en utbildning fram till 2015 och att belysa den viktiga frågan om analfabetism bland flickor i utvecklingsländerna.

FAKTA OM ALWAYS UNESCO
UNESCO anser att utbildning för tjejer och kvinnor är en fundamental mänsklig rättighet och lanserade 2011 ett globalt partnerskap med fokus på tjejers och kvinnors utbildning som kompletterar andra FN-initiativ. Det fokuserar främst på två områden som faller mellan de politiska stolarna – gymnasieutbildning och vuxenanalfabetism. Inom ramen för partnerskapet har UNESCO etablerat en panel för tjejers självbestämmande och jämlikhet mellan könen. P&G, Procter & Gamble, är genom sitt varumärke Always en del av panelen och samarbetet mellan Always och UNESCO var nästan klippt och skuret eftersom båda parter delar samma syfte ”Kvinnors självbestämmande”

Cirka 90 miljoner flickor i världen går miste om utbildning och i utvecklingsländer går en av fyra flickor ännu inte i skolan. Ett barn som föds till en mor som kan läsa har 65 procent högre chans att överleva 5 års ålder. Idag kan hälften av den senegalesiska befolkningen inte läsa och skriva - 63 procent av dessa är kvinnor.

För mer information om kampanjen, vänligen kontakta:
Sophie Linnusaar, Nordic PR Manager Always, Procter & Gamble
+ 46 767 218 559,  linnusaar.s@pg.com

För intervjuförfrågningar med Mira och Thilda Berglind eller bilder, vänligen kontakta:
Elin Andersson Turunen, presskontakt, MSL
+4670 848 90 86, elin.anderssonturunen@mslgroup.com

Om P&G
P&G hjälper ungefär 4.6 miljarder människor världen över med sina varumärken. Företaget har en av de starkaste portföljerna av ledande arumärken med hög kvalitet som konsumenterna litar, de inkluderar Pampers®, Tide®, Ariel®, Always®, Whisper®, Pantene®, Mach3®, Bounty®, Dawn®, Fairy®, Gain®, Charmin®, Downy®, Lenor®, Iams®, Crest®, Oral-B®, Duracell®, Olay®, Head & Shoulders®, Wella®, Gillette®, Braun®, Fusion®, Ace®, Febreze®, Ambi Pur®, SK-II®, and Vicks®. P&G har verksamhet i ungefär 75 länder i världen- Besök gärna http://www.pg.com för de senaste nyheterna och fördjupad information om P&G och dess varumärken.

Om UNESCO
UNESCO är det enda FN-organet som har mandat att täcka alla aspekter av utbildning. Dess arbete innefattar utveckling av utbildning från förskola till grund- och gymnasieskola och högre utbildning, inkluderat teknisk och yrkesutbildning och träning, icke-formell utbildning och utbildning för vuxna. UNESCO har antagit en holistisk och humanistisk vision om kvalitetsutbildning världen över, verkliggörande av allas rätt till utbildning och tron på att utbildning spelar en fundamental roll i mänsklig, social och ekonomisk utveckling. För mer information, besök http://www.unesco.org/education

Taggar: