• Alzheimerfonden/

Alzheimerfonden tar initiativ till ny forskningssatsning i samverkan med Astraforskare och professor Bengt Winblad.

Report this content

Med anledning av Astra Zenecas nedläggning av Alzheimerforskningen i Södertälje så har Alzheimerfonden tagit initiativet till en ny och innovativ forskningssatsning som räddar kvar ledande alzheimerforskare från Astra i Sverige.

Initiativet är taget av en arbetsgrupp bestående av Professor Bengt Winblad KI Huddinge och forskare i hans enhet, ledande Alzheimerforskare på Astra och Liselotte Jansson, vice ordförande i Alzheimerfonden. Förslaget innebär en helt ny satsning på en utvecklingsenhet med målsättningen att ta fram innovativa diagnostika och terapier för neurodegenerativa sjukdomar, med särskilt fokus på Alzheimers sjukdom.

Genom detta initiativ räddas ledande forskningskompetens inom Astra kvar i Sverige och utgör länken som knyter samman den främsta expertisen inom akademisk grundforskning med världsledande auktoriteter inom kliniska prövningar och sjukdomsbehandling – en unik satsning således!

Med anledning av detta inbjuder Professor Bengt Winblad tillsammans med Alzheimerfonden till presskonferens på Karolinska Institutet, Huddinge, KI-Alzheimer Disease Research Center (KI-ADRC),Swedish Brain Power, Novum, tisdagen den 3 april, kl 11.30

Liselotte Jansson från Alzheimerfonden och professor Bengt Winblad kommer att presentera upplägget. Stefan Sauk, ordförande i Alzheimerfonden samt personer ur arbetsgruppen kommer också att närvara.

Kontaktpersoner:
Liselotte Jansson, 0704-817043
Bengt Winblad, 0706-326771

Insamlingsstiftelsen Alzheimerfonden • Box 160, 221 00 Lund • Besöksadress Klostergatan 3E Lund
Tel: 020–30 11 30 • Fax: 046–14 85 80 • E-post: info@alzheimerfonden.sewww.alzheimerfonden.se
PG: 90 11 19-8 • BG: 901-1198 • Org.nr: 845001-8844 • Länsstyrelsens Reg.Nr: 10004

Taggar: