Uppdaterad infomation om produktionen av material för klinisk studie, fas 1B

Alzinova har säkerställt en robust och validerad process som uppfyller kvalitetskraven för den kliniska studien på patienter med Alzheimers sjukdom med vaccinet, ALZ-101.

Som tidigare kommunicerats har Alzinova bytt leverantör av vaccinet ALZ-101. Enligt plan har produktionen av vaccinet ALZ-101 flyttats över till den världsledande schweiziska peptidtillverkaren Bachem. Överföringen har inneburit ett omfattande arbete för att säkerställa en robust och validerad process som uppfyller alla kvalitetskrav. Detta har nu framgångsrikt genomförts vilket säkerställer leverans av läkemedel för den första kliniska studien samt framtida kliniska program.

Leverans av läkemedel till studien från tillverkaren är beräknad att ske under tredje kvartalet 2020. Studien beräknas att starta under fjärde kvartalet med första patientens första dos planerad till årsskiftet 2020/2021, en försening på omkring sex månader.

VD Kristina Torfgård kommenterar:

Vi är mycket nöjda med samarbetet med Bachem. De har visat mycket goda kunskaper och god kapacitet i det pågående arbetet med att sätta upp och leverera substans för den kliniska fas-1B-studien. Visserligen har bytet medfört en försening men i gengäld har vi nu, i samarbetet med Bachem, uppnått stora förbättringar och en mer robust och kvalitetssäkrad tillverkning av vår läkemedelskandidat. Detta innebär att Alzinova står väl rustat inför kommande kliniska program och slutligt marknadsgodkännande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kristina Torfgård, VD

Telefon: +46 708 46 79 75

E-post: kristina.torfgard@alzinova.com

Corpura Fondkommission AB

E-post: ca@corpura.se

Hemsida: www.corpura.se

Denna information är sådan information som Alzinova AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 januari 2019 kl. 19:00.

Alzinova AB (556861-8168) bedriver forskning och utveckling av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom – en av våra största folksjukdomar mot vilken effektiv behandling saknas. Bolagets patenterade teknologi möjliggör utveckling av nya terapier med potential att med stor träffsäkerhet angripa de skadliga ämnen som är centrala för sjukdomens uppkomst. Alzinovas fokus är utveckling av ett vaccin som ett långverkande läkemedel för behandling och förebyggande av Alzheimers sjukdom. Vaccinet är under preklinisk utveckling för förberedande inför studier i människa. Alzinova är grundat av forskare som verkat vid MIVAC forskningscenter inom Göteborgs universitet och av GU Ventures AB.