Air Greenland tecknar innehållsavtal med Amadeus

Stockholm, 14 december 2012: Amadeus, en ledande transaktionshanterare och leverantör av tekniklösningar för reseindustrin, har tecknat ett långsiktigt, heltäckande avtal med Air Greenland. Från april 2013 kommer resebyråer världen över att via Amadeus system få tillgång till hela utbudet av biljetter och tillgänglighet hos Air Greenland.

Avtalet innebär att Air Greenlands innehåll – bland annat avgångar, biljettpriser och platstillgänglighet – blir tillgängligt via Amadeus världsomspännande nätverk av resebyråer. Air Greenlands innehåll som distribueras genom Amadeus kommer att vara detsamma – och omfattas av samma villkor – som på flygbolagets hemsida, andra distributionssystem eller webbsidor världen över. Air Greenland kommer också att bli medlem i Bank Settlement Plan (BSP), vilket kommer att förenkla bokningar av bolagets utbud för reseagenter.

– Avtalet med Amadeus ger Air Greenland möjlighet till konkurrenskraftig och kostnadseffektiv distribution i Grönland, Danmark, och internationellt, säger Thomas Eltorp, Manager Airline Distribution, Air Greenland.

– Det här är ett viktigt steg i vår strategi att säkra hållbara och långsiktiga avtal med ledande flygbolag runt om i världen. Avtalet visar vilken viktig roll distribution genom resebyråer spelar och den stabilitet som långsiktiga innehållsavtal ger åt både flygbolag och resebyråer, säger Jesper Söderström, VD på Amadeus Scandinavia.

Över 80 procent av alla flygbokningar som görs av resebyråer genom Amadeus system kommer idag från operatörer med innehållsavtal.

VD, Amadeus Scandinavia
jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Om Air Greenland
Air Greenland är Grönlands nationella flygbolag med cirka 400 000 passagerare per år. Företaget grundades 1960, ägs av SAS, danska staten och regeringen i Grönland och sysselsätter 550 personer - varav de flesta arbetar och kommer från Grönland. Bolagets omsättning är 1,2 miljarder danska kronor.

Air Greenland har den mest mångsidiga flygflottan i världen och omfattar helikoptrar av sorterna AS 350, Bell 212 och Sikorsky S-61N samt Airbus 330-200, DHC7, DHC8 och Beechcraft B200 King Air. I nätverket ingår Grönland, Danmark, Island och Kanada och Air Greenland är starkt på både reguljärflyg för passagerare, post och last samt icke reguljära flygningar som VIP-transporter, transport av borrar, prospektering och liknande.

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade transaktionsbaserade tekniklösningar för den globala rese- och turistbranschen.

Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, rederier osv.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och privatpersoner).

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell som genererade fler än 947 miljoner fakturerbara transaktioner under 2011.

Amadeus har kontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (dataprocesscenter), samt regionala kontor i Miami, Buenos Aires, Bangkok och Dubai. Amadeus kunder återfinns i 195 länder och servas genom 73 lokala Amadeuskontor.

Amadeus är listade på aktiebörserna i Madrid, Barcelona, Bilbao och Valencia och handlas under förkortningen ”AMS.MC”. Det är en del av IBEX 35, STOXX Europe 600 Index och Dow Jones Sustainability Index (DJSI).

Under 2011 rapporterade företaget jämförande (like-for-like) intäkter på 2 712 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 039 miljoner euro. Amadeus har över 10 000 anställda världen över med sammanlagt 123 nationaliteter representerade på sina centrala kontor.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca