Amadeus hjälper resebyråer att optimera hotellsegmentet

Amadeus Hotel Optimisation Package är ett nytt koncept som innehåller flera olika verktyg och lösningar som hjälper större resebyråer och travel management-företag att bli mer konkurrenskraftiga. Genom lösningen får reseagenterna en smidig och effektiv tillgång till ett brett hotellinnehåll samtidigt som det besparar dem tid och höjer servicenivån.

Stockholm, 18 januari 2012 – Amadeus Hotel Optimisation Package bygger på två delar: vinstoptimering, som hjälper resebyråer att spara tid och få större kontroll över kundernas globala hotellprogram, samt innehållsoptimering, som gör Amadeus till en samlingsplats för hotellinnehåll från flera källor.

– Reseagenter behöver större överskådlighet och kontroll för att effektivt kunna välja och erbjuda mer hotellinnehåll från flera olika källor. Amadeus hotellplattform samlar innehåll från olika system och leverantörer samt kombinerar detta med intelligenta affärsverktyg. På så sätt kan både servicenivån förbättras och kostnaderna sänkas, säger Jesper Söderström, VD på Amadeus Scandinavia.

Några av de mest framstående lösningarna i Amadeus Hotel Optimisation Package:

Amadeus Hotel Dynamic Saver
Detta rapporterings- och analysverktyg kan användas mot flera GDS:er för att hjälpa både resebyråer och företag att kontrollera kostnader men också säkerställa att företagens hotellprogram efterlevs. Några av nyckelfunktionerna är identifiering av så kallade "rate squatters”[1], rapportering om Last Room Availability-avtal uppfylls samt automatisk jämförelse av förhandlande och offentliga priser för att analysera avtalsprisernas konkurrenskraftighet och säkerställa att köpare alltid får det bästa priset. Med Dynamic Saver har Amadeus identifierat möjliga besparingar på i genomsnitt tio procent av den totala hotellkostnaden hos resebyråer och företag. För ett större företag kan det innebära en årlig besparing på upp till 1,6 miljoner dollar enbart för hotellkostnader[2].

Integrering av innehåll från hotellaggregatorer (Amadeus Hotel Plus Multisource)
För att säkra optimal tillgång till ett så brett hotellinnehåll som möjligt, integrerar Amadeus innehåll från olika hotellaggregatorer i resebyråernas säljsystem. Först att integreras under 2011 var Destinations of the World och Transhotel, vilka representerar över 50 000 hotell. Genom att integrera hotellinnehåll i Amadeus lösningar besparar resebyråerna både tid och pengar samtidigt som servicenivån för kunderna kan höjas.

Amadeus LinkHotel
Denna funktion möjliggör snabb integrering av mindre individuella hotell som resebyråer och deras företagskunder efterfrågar men som för närvarande inte är bokningsbara på GDS-plattformarna. Genom Amadeus LinkHotel ansluter redan över 6000 hotell till plattformen för bokning i realtid.

Amadeus Hotel Optimisation Package ingår i Amadeus produktportfölj som kontinuerligt utvecklas för att möta de behov som företagskunder, större resebyråer och travel mangement-företag över hela världen har. Konceptet kan köpas i sin helhet eller i moduler. Mer information om samtliga lösningar finns på nedan länk http://www.amadeus.com/hoteldistribution/ahwp/overview/package-overview.

[1] “Rate squatting” är när ett hotell visar avtalspriser med ett företag utan att vara en del av företagets kontrakterade hotellprogram.
[2] JP Morgan Corporate T&E Spend Benchmarks 2009

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är den ledande leverantören av avancerade transaktionsbaserade tekniklösningar för den globala rese- och turistbranschen.

Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, rederier osv.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och privatpersoner).

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell som genererade mer än 850 miljoner transaktioner år 2010.

Amadeus har kontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (dataprocesscenter), samt regionala kontor i Miami, Buenos Aires, Bangkok och Dubai. Amadeus kunder återfinns i 195 länder och servas genom 73 lokala Amadeuskontor.

Amadeus är listade på aktiebörserna i Madrid, Barcelona, Bilbao och Valencia och handlas under förkortningen ”AMS.MC”. Under 2010 rapporterade företaget en intäkt på 2 683 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 015 miljoner euro. Amadeus har över 10 270 anställda världen över med sammanlagt 123 nationaliteter representerade på sina centrala kontor.

För mer information om Amadeus www.amadeus.com/sca