Amadeus i banbrytande hotellavtal

Amadeus blir den första GDS-leverantören med innehåll från HRS, världens största hotellportal för företagskunder. Amadeus utökar även samarbetet med Travelodge – Storbritanniens snabbast växande hotellkedja i budgetklassen.

Stockholm, 9 februari 2012: Amadeus, den ledande transaktionshanteraren och leverantören av tekniklösningar för reseindustrin, har inlett ett strategiskt samarbete med HRS, världens ledande hotellportal för företagskunder. Samarbetet innebär att Amadeus distribuerar HRS hotellinnehåll som för första gången blir tillgängligt via ett globalt distributionssystem.

Samarbetet är ett stort steg framåt i Amadeus initiativ "Multisource” som har som mål att distribuera hotellinnehåll från flera olika källor i en effektiv och tidsbesparande process. Genom tillägget av HRS 250 000 hotell får användarna integrerad tillgång till ett bredare innehåll, inklusive de 50 000 hotell som fram tills nu har distribuerats exklusivt genom HRS.

HRS erbjuder affärsresenärer ett stort utbud av hotell över hela världen med detaljerad och kvalitativ information. De har också bästa-pris-garanti för alla hotell samt flexibla och kundvänliga bokningsvillkor. Genom att integrera detta standardiserade hotellinnehåll med Amadeus bokningssystem kan Amadeus och HRS möta sina kunders krav på integrerad tillgång till det mest relevanta hotellinnehållet.

– Samarbetet med Amadeus är en viktig milstolpe i vår multikanalsstrategi som går ut på att erbjuda våra hotellpartners integrerad distribution från en enda källa. Genom att distribuera vårt innehåll genom en GDS-kanal blir våra hotellpartners tillgängliga för över 91 000 resebyråer och 65 000 av flygbolagens försäljningskontor. HRS integrerade, heltäckande lösning, som knyter fristående hotell direkt till GDS-kanalen, bidrar till att minska distributionskostnaden för våra hotellpartners med 10 procent jämfört med konkurrerande lösningar, säger Tobias Ragge, VD på HRS.

Amadeus har redan påbörjat integrationen av HRS innehåll i sitt distributionssystem och från andra kvartalet 2012 kommer företag och reseagenter att ha tillgång till innehållet både via Amadeus e-Travel Management – ett online-baserat självbokningsverktyg som används av 5 200 företag över hela världen – och Amadeus Selling Platform - en lösning som används av Amadeus reseagenter för traditionell service. Det ger dem möjlighet att snabbt och enkelt välja hotell från både Amadeus GDS och HRS.

– För IKEA är samarbetet mellan Amadeus och HRS goda nyheter. Det betyder att vi kan hitta de bästa rummen för våra resenärer till bästa pris, utan tidskrävande hotellsökningar i flera kanaler. Det omfattande utvidgade urvalet av hotell innebär att alla IKEAs unika och snabbt föränderliga behov kommer att bemötas. Vi är mycket nöjda, säger Yves Galimidi, Global Travel Purchaser, Indirect Material and Services (IMS), IKEA.

Amadeus i samarbete med Travelodge

Amadeus har även ingått ett utvidgat distributionsavtal med Travelodge – Storbritanniens snabbast växande hotellkedja i budgetklassen med fler än 490 hotell i Storbritannien, Irland och Spanien. Avtalet med Amadeus hjälper Travelodge att attrahera fler kostnadsmedvetna affärsresenärer då hela spektrat av deras hotell görs tillgängliga i Amadeus Selling Platform och dess användarvänliga bokningsverktyg Hotels Plus med mer än 90 000 användare över hela världen. Travelodge-hotellen blir även tillgängligt genom det online-baserade självbokningsverktyget för affärsresenärer, Amadeus e-Travel Management.

– Amadeus mål är att förse resebyråer med det bredaste urvalet av hotellinnehåll, oavsett om reseagenterna vill hitta ett femstjärnigt hotell, ge service åt en budgetmedveten affärsresenär eller hitta weekendresor till prisvärda hotell som Travelodge, säger Hugo Ehrnreich, chef för hotelldistribution på Amadeus.

VD, Amadeus Scandinavia

Om HRS
HRS – Hotel Reservation Service - operates a global electronic hotel reservation system for business and private travellers based on a database of more than 250,000 hotels in all price categories in Germany, Europe and the rest of the world. This system enables users to make direct bookings free of charge, with immediate confirmation and at continually-updated special HRS prices. The room prices quoted for selected hotels are guaranteed for the booking in question. To find out more about HRS, please go to www.HRS.com.

Om Travelodge
The first budget hotel brand to launch in the UK in 1985, Travelodge now operates over 490 hotels and over 33,500 rooms across the UK, Ireland (11) and Spain (4). Travelodge plans to grow its estate to 1,100 hotels and 100,000 rooms by 2025. Over 13 million people stayed with Travelodge last year and 90% of reservations are currently made online at www.travelodge.co.uk, where room rates start at £19 per night. The chain employs over 6,000 staff.

Amadeus är den ledande leverantören av avancerade transaktionsbaserade tekniklösningar för den globala rese- och turistbranschen.

Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, rederier osv.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och privatpersoner).

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell som genererade mer än 850 miljoner transaktioner år 2010.

Amadeus har kontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (dataprocesscenter), samt regionala kontor i Miami, Buenos Aires, Bangkok och Dubai. Amadeus kunder återfinns i 195 länder och servas genom 73 lokala Amadeuskontor.

Amadeus är listade på aktiebörserna i Madrid, Barcelona, Bilbao och Valencia och handlas under förkortningen ”AMS.MC”. Under 2010 rapporterade företaget en intäkt på 2 683 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 015 miljoner euro. Amadeus har över 10 270 anställda världen över med sammanlagt 123 nationaliteter representerade på sina centrala kontor.

För mer information om Amadeus
www.amadeus.com/sca