• Amadeus/

Amadeus lanserar branschens första lösning för bättre kundhantering vid försenade och inställda flyg

Amadeus lanserar tillsammans med TAM Airlines en ny lösning som genom intelligenta och personliga valmöjligheter förbättrar kundupplevelsen vid försenade och inställda flyg. Lösningen. Amadeus Personal Disruption Companion möjliggör samtidigt minskade kostnader och effektivare kundhantering för flygbolagen.

Stockholm, 18 december 2014 – Tänk dig att slippa långa telefonköer eller att trängas i köer på flygplatsen för att få information och hjälp när ditt flyg har försenats eller ställts in. Föreställ dig istället att all denna information och hjälp finns bara ett knapptryck bort på din smartphone eller surfplatta, där du automatiskt erbjuds personligt anpassade ombokningsmöjligheter i realtid. Samtidigt kan flygbolagen erbjuda mer skräddarsydda lösningar till sina resenärer före, under och efter ombokning av resor vid störningar, såsom gratis hotellvistelse, biljettuppgraderingar eller spavistelse på flygplatsen.

Detta blir verklighet när Amadeus lanserar branschens första intelligenta mobillösning för hantering och ombokning av försenade och inställda flyg. Med Amadeus Personal Disruption Companion kan flygbolag förbättra sin kundservice samtidigt som de automatiserar hela hanteringsprocessen kring flygstörningar, från början till slut.

– 2012 kostade flygförseningar amerikanska flygbolag hela 7,2 miljarder dollar. En undersökning från IATA visar att flygbolag som återhämtar sig snabbt vid kriser kan spara 455 miljoner dollar årligen endast genom lägre ombokningskostnader. Vid förseningar vill resenärer se automatiserade och intelligenta ombokningsalternativ och skräddarsydda erbjudanden. Istället för att bara boka om resenären till en ny flight måste vi förstå och bemöta hur förseningen påverkar personen ifråga, säger Julia Sattel, Senior Vice President, Airline IT, Amadeus IT Group.

Flygbolagen kan med Amadeus nya lösning hantera allt från biljetter till tilläggstjänster, uppdateringar av inventory, nya boardingkort och bagagetransfer till den nya flighten. Detta medför stora möjligheter för flygbolagen att minska sina kostnader och öka kundlojaliteten. Den kundoptimerade lösningen ger resenären full kontroll över försenade och inställda flyg och är unik i sitt slag. Lösningen förstår och analyserar vem som reser och vart, för att sedan kombinera denna information med preferenser som språk och val av kontaktsätt. Informationen anpassas efter varje resenärs specifika resa, köphistorik samt personliga preferenser som finns registrerade eller som lösningen har lärt sig.

– Amadeus Personal Disruption Companion har utvecklats i samarbete med brasilianska flygbolaget TAM Airlines, en del av LATAM Airlines, och blir tillgänglig som en White label-lösning (en lösning som kan erbjudas under eget varumärke av andra företag) för fler flygbolag i början av 2015. TAM Airlines är väldigt glada över att tillsammans med Amadeus utveckla en lösning som kommer att försäkra passagerare att eventuella flygstörningar kommer att hanteras på ett effektivt och personligt sätt. Vi räknar med lägre kostnader till följd av flygstörningar, en snabbare och förbättrad kundsupport samt i slutändan, ett starkare varumärke för TAM Airlines, säger Daniel Limena, E-Commerce Projects & Operations Manager, TAM Airlines.

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala reseindustrin. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell. Under 2013 rapporterade företaget intäkter på 3 103,7 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 188,7 miljoner euro.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca