Amadeus lanserar CheckMyTrip för mobilen och Facebook

• Med den webbaserade plattformen kan resenärerna se aktuella resplaner via mobilen • Pilotapplikationer för Facebook, iPhone och Blackberry

Stockholm, Sverige, den 6 april 2010: Amadeus, rese- och turistbranschens ledande IT-leverantör, lansera en mobilversion av CheckMyTrip och ett antal kostnadsfria applikationer som ger resenärer tillgång till sina resplaner, och möjlighet att dela med sig av dem via mobilen. Lanseringen av CheckMyTrip för Mobil är en del av utvecklingen mot en webbaserad version av CheckMyTrip (http://www.checkmytrip.com). CheckMyTrip för Mobil ger resenären möjlighet att se uppgifter om hotell, lokala väderleksrapporter och flyginformation via mobilen när som helst under resan. Det här är det senaste steget i Amadeus satsning på att hitta nya sätt som förenklar för flygbolag och resebyråer – och slutresenärer – genom att förse dem med reserelaterad information vid rätt tidpunkt genom den mest tillgängliga kanalen. Det gör att resenären får ut mer av sin restid och får kontroll över sina resplaner. För att få tillgång till CheckMyTrip för Mobil behöver användaren ha en mobiltelefon med internetuppkoppling och ett bokningsnummer till Amadeus. Användaren skriver www.checkmytrip.com i mobilens webbläsare och uppmanas då skriva in sitt Amadeus bokningsnummer och sitt efternamn. Därefter visas bokningsinformationen. Som en del av arbetet med att förbättra funktionaliteten i CheckMyTrip, tillkännager Amadeus också lanseringen av betaversioner av följande tjänster: - CheckMyTrip applikation för Facebook som gör att alla med ett Facebook-konto kan installera en applikation som sedan kan användas för att importera och dela med sig sina resplaner till släkt och vänner. – CheckMyTrip för Blackberry-plattformen Amadeus genomför tester för att kunna införa CheckMyTrip i den populära smartphone-mobilen. Och en pilotapplikation för iPhone: - CheckMyTrip för iPhone som användarna kan installera på sin iPhone för att se sina resplaner. Den finns tillgänglig via Apples App. Store - CheckMyTrip-portföljen växer hela tiden. Den senaste utvecklingen ger flygbolag och resebyråer, och därmed även deras kunder, bättre service, större kontroll och en trevligare resupplevelse. Amadeus fortsätter satsningen på mobila enheter som inleddes förra sommaren med lanseringen av ett antal verktyg för affärsresenärer, säger Ian, Wheeler, Vice President, Marketing and Distribution.