Amadeus lanserar plattform för framtidens flygplatser

En molnbaserad plattform för ”common use”-tjänster ska minska både kostnader och utrymmesbehov hos flygplatsen. Med lösningen – som kan anpassas efter storleken på alla flygplatser, flygbolag och markservicebolag – kan flygplatsen förbättra passagerarupplevelsen och minska köerna.

23 april 2014: Amadeus fortsätter utveckla framtidens flygplats genom lanseringen av Amadeus Airport Common Use Service (ACUS), en plattform för gemensam användning av flygplatser, flygbolag och markservicebolag för marktjänster som incheckning, biljettservice, bagagehantering, gateservice, rampservice etc. ACUS är nästa generations flygplatsplattform med kapacitet att utföra alla funktioner för att processa passagerarinformation.

Majoriteten av världens flygplatser använder en traditionell och dyr ”common use”-modell, som innebär en långsiktig leverantör och fysisk infrastruktur på flygplatsen. Amadeus ACUS gör det möjligt för flygplatsen att avlägsna dessa dyra system och därmed minska de operativa kostnaderna och minimera miljöpåverkan. Flygplatsen kan dessutom bli mer snabbrörlig och flexibel när det gäller att reagera på oförutsedda situationer, till exempel väderstörningar och trafiktoppar.

Genom en centraliserad anslutning till flygplatserna och en förenklad passagerarhantering kan även flygbolagen minska sina kostnader. Den effektiviserade processen leder samtidigt till en snabbare och smidigare passagerarupplevelse på flygplatsen.

Viktiga funktioner hos Amadeus ACUS:

• Virtualiseringsteknik för applikationer: minskar flygplatsens behov av utrustning på plats vilket medför minskade kostnader

• Molnbaserad lösning: möjliggör skalbarhet och elasticitet för alla flygplatser, flygbolag och markservicebolag – oavsett storlek

• Baserad på säker nätverksanslutning och 4G-kommunikation: snabb och enkel driftsättning och underhåll

• Anslutning till avgångskontrollsystem för flygbolag och flygplatsapplikationer: kostnadseffektiv och centraliserad anslutning för flygbolag som utökar sitt nätverk med nya flygplatser samtidigt som kostnaderna minskar

• Komplett lösning: från mjukvara till hårdvara för slutanvändaren med support dygnet runt

• Kompatibel med branschstandarder (CUPPS[1] and PCI[2]): innebär en säker och pålitlig lösning

– Flygplatserna har utvecklats oerhört mycket från tiden med dedikerade incheckningsdiskar till dagens mer flexibla och gemensamma miljö, säger John Jarrell, Head of Airport IT på Amadeus. Nu är den redo för ytterligare förändringar för att maximera den kommersiella och operativa prestandan. Med en common use-tjänst finns stora effektiviseringsvinster att hämta. Flygbolagen har redan anammat molntekniken för driften av flera centralt hostade kritiska applikationer och jag tror att flygplatserna kommer att följa denna trend med Amadeus ACUS.

[1] Common Use Passenger Processing System: New IATA CUPPS standard that will replace IATA recommendation 1797 and harmonize the interface among airline applications and CUTE (Common Use Terminal Equipment) platforms.

[2] Peripheral Component Interconnect: a standard for connecting computers and their peripherals

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala reseindustrin. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell. Under 2013 rapporterade företaget intäkter på 3 103,7 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 188,7 miljoner euro.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca