• Amadeus/

Amadeus lanserar vision om ett nytt globalt ekosystem för flygbranschen som kan öka flygbolagens intäkter med 935 miljarder kronor per år

Visionen stöds av utvecklingen av ett nytt resenärsfokuserat Global Merchandising System och Amadeus handels- och distributionssystem, som med full integrering över Amadeus Altéa PSS Suite levererar en enskild kundvy och helhetsupplevelse för resenären.

Amadeus har med marknadsledande teknik – som tar passageraren från sök till bokning, från incheckning till flygplats och från bagageutlämning till hotell –unika förutsättningar att leda branschens utveckling.

24 oktober 2014: Amadeus lanserar idag sin vision om ett globalt resenärsfokuserat ekosystem för resebranschen som möter behoven från en komplex och ständigt föränderlig miljö för köp av resor och som öppnar upp för mer än 935 miljarder SEK per år i ytterligare intäkter för flygbolagen fram till 2020*.

Det växande utbudet av produkter och tjänster inom resebranschen samt spridningen av kanaler representerar en viktig möjlighet för flygbolagen att öka intäkter och lönsamhet. Branschberäkningar visar att flygbolag redan tjänar cirka 363 miljarder kronor i årliga intäkter genom att sälja tilläggstjänster, främst genom sina direkta kanaler. Amadeus rapporter visar att dessa intäkter kan öka med cirka 385 miljarder kronor till 2020 genom att införa en omnikanalstrategi – en kanalstrategi anpassad efter kundernas beteenden – för tilläggsförsäljningen. Nya tekniska innovationer inom branschen kan dessutom göra att flygbolagens intäkter ökar med ytterligare cirka 560 miljarder kronor per år under samma tidshorisont.

Amadeus tror att det här kommer att uppnås genom öppna, intelligenta och dynamiska system samt personliga erbjudanden i hela resekedjan och genom alla kanaler. Med djupgående samarbeten över hela resebranschen kommer nya affärsmöjligheter att skapas. Genom att föra samman leverantörer och övriga branschaktörer vid varje nyckeldel av resenärens resa kan unika kundinsikter samlas, för att leverera erbjudanden och tjänster som är personliga och relevanta.

“Den globala reseindustrin och hur den upplevs av konsumenterna är något som förändras så dramatiskt att det krävs en grundläggande förändring av sättet som resor säljs på och hur de erbjuds till resenären,” säger Luis Maroto, koncernchef för Amadeus.

”Med Amadeus erfarenhet och branschinsikter, våra oöverträffade satsningar inom forskning och utveckling samt globala nätverk av kunder har vi en unik position att sammanföra hela resebranschen i ett globalt ekosystem som för med sig stora fördelar och värden för både flygbolag och resenärer,” forsätter Maroto.

Bakom Amadeus vision ligger tre nyckelelement:

1. Utveckling och utrullning av ett nytt Global Merchandising System som låter flygbolag skapa dynamiska och relevanta kunderbjudanden, genom alla försäljningsställen och kanaler, direkt eller indirekt oavsett enhet.

2. Utveckling av Amadeus handels- och distributionssystem för att effektivt kunna leverera förbättrat innehåll från flygbolagen vid försäljningsstället, antingen i den direkta eller indirekta kanalen.

3. Fullständig integration av både nya Global Merchandising System och Amadeus handels- och distributionsystem med Amadeus Altéa PSS Suite, för att leverera en enhetlig användarupplevelse genom hela reseprocessens delar som service, leverans, hantering av störningar, biljettering och betalning.

Amadeus Global Merchandising System kommer att stärka branschens redan breda portfölj av produkter och tjänster, vilket inkluderar marknadens mest använda PSS Amadeus Altéa såväl som branschens största distributionsplattform och e-handelslösningar som idag används av 110 flygbolag världen över. Tillsammans med de effektiva Travel Intelligence-verktygen, kompetenta konsulter och kapacitetstjänster, redovisning av intäkter i realtid och lojalitetslösningar kommer Amadeus Global Merchandising System att revolutionera branschen och ge både leverantörer och kunder ett helhetserbjudande som omfattar hela reseupplevelsen.

*Källa: Amadeus har samlat branschdata från källor som inkluderar IATA och Frost & Sullivan samt egen research.

För mer information: http://www.amadeus.com/130by2020

White paper med mer information kring utvecklingen av airline merchandising: http://www.amadeus.com/blog/10/10/evolution-airline-merchandising/

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala reseindustrin. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell. Under 2013 rapporterade företaget intäkter på 3 103,7 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 188,7 miljoner euro.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca