Amadeus och OAG lanserar ledande lösning för flygtiddata

OAG hanterar dagligen upp till 50 000 meddelanden om ändringar av flygtider. Ett nytt avtal mellan Amadeus och OAG innebär att resebyråer och deras kunder nu får tillgång till mer aktuell flygtiddata när de ska boka en flygresa.

Stockholm, 1 juni 2012: OAG, världens främsta leverantör av flygdata, och Amadeus, en ledande leverantör av reservations-, distributions- och tekniklösningar för reseindustrin, lanserar en förbättrad lösning för information kring flygtidtabeller. Samarbetet innebär att OAG nu förser Amadeus med en daglig uppdatering av tidtabelldata, vilket innebär att resebyråer och deras kunder kommer ha tillgång till mer aktuell information när de ska boka flygresor. Dessa data används globalt av Amadeus kunder som resebyråer och reserelaterade webbplatser.

– Amadeus är den första GDS-plattformen att använda en daglig uppdatering från OAG, säger John Grant, EVP Networks på UBM Aviation, ägarbolag till OAG.

OAGs databas innehåller tidtabeller för över 1000 flygbolag och över 4000 flygplatser. Databasen håller koll på fler än 28 miljoner avgångar ett år framåt i tiden. All data uppdateras kontinuerligt och OAG hanterar varje dag upp till 50 000 meddelanden om ändringar av flygtider.

– Flygbolag ändrar sina tidtabeller för att öka marginalerna, möta efterfrågan på marknaden och utnyttja konkurrensfördelar. Därför är det viktigt att denna information snabbt görs tillgänglig för resebyråerna, säger David Doctor, Director Distribution Marketing på Amadeus. Samarbetet med OAG gör det möjligt för oss att på dagen hantera ändringar i tidtabeller och lämna förslag på nya flygalternativ för de flygbolag som OAG täcker.

Ungefär en tredjedel av flygtidtabellerna i Amadeus system baseras på data från OAG. Resten uppdateras av flygbolagen själva direkt i Amadeus system.

VD, Amadeus Scandinavia

Om OAG
OAG, ett varumärke under UBM Aviation, är en leverantör av information and analystjänster för flygindustrin. Företagets flygdatabaser är ledande med hänsyn till storlek, precision och omfattning, och är en viktig del i flygindustrins verksamhet.

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade transaktionsbaserade tekniklösningar för den globala rese- och turistbranschen.

Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, rederier osv.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och privatpersoner).

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell som genererade mer än 947 miljoner transaktioner år 2011.

Amadeus har kontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (dataprocesscenter), samt regionala kontor i Miami, Buenos Aires, Bangkok och Dubai. Amadeus kunder återfinns i 195 länder och servas genom 73 lokala Amadeuskontor.

Amadeus är listade på aktiebörserna i Madrid, Barcelona, Bilbao och Valencia och handlas under förkortningen ”AMS.MC”. Under 2011 rapporterade företaget en omsättning på 2 712 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 039 miljoner euro. Amadeus har över 10 000 anställda världen över med sammanlagt 123 nationaliteter representerade på sina centrala kontor.

För mer information om Amadeus, gå in på www.amadeus.com/sca