Cheferna skalar bort lyxen på affärsresan

Chefer och beslutsfattare i företag planerar att göra färre, kortare och billigare affärsresor under 2009. Det visar en färsk undersökning som Amadeus låtit genomföra för att ringa in effekterna på affärsresandet under lågkonjunkturen. Samtidigt väljer en stor andel bort lyxtjänster som tillgång till spa och gym på hotellet till förmån för grundläggande service. Internetuppkoppling på hotellrummet anses till exempel mycket viktigare än att hotellet ligger centralt.

Det framgår av rapporten The Austere traveller* (http://www.amadeus.com/sca/austere_traveller.html) som Economist Intelligence Unit tagit fram på uppdrag av Amadeus och som baseras på enkätintervjuer med chefer och beslutsfattare i Skandinavien, Europa, USA och Asien. Resultaten är likartade i de olika världsdelarna och endast små skillnader förekommer.

- Pressen från organisationen och aktieägarna gör att beslutsfattarna har blivit angelägna om att göra så kostnadseffektiva och produktiva resor som möjligt nu i lågkonjunkturen. Funktionella tjänster är det som efterfrågas mest, säger Janchrister Egnefors, VD för Amadeus Scandinavia.

Enligt undersökningen uppger 47 procent av beslutsfattarna att de kommer att genomföra färre affärsresor de närmast 12 månaderna. Över en fjärdedel (28 procent) kommer också att välja billigare hotell. Hela 63 procent väntar sig att deras företag kommer att framtvinga lägsta möjliga hotellkostnader.

På frågan vad respondenterna inte kan tänka sig att vara utan i samband med resor framgår att 76 procent klassar Internetanslutning på rummet som oumbärligt. 56 prioriterar ett tyst hotellrum medan 54 procent rankar goda kommunikationsförbindelser till och från hotellet högst. Ett centralt läge är viktigast för 52 procent.

Affärsresenärernas fastslår också att de mest centrala indikatorerna på god hotellservice är: 1) effektiva rutiner för in- och utcheckning (68 procent), 2) flexibilitet när det gäller förändrade krav (64 procent) och 3) snabb hantering av problem (59 procent).

* Undersökningen genomfördes under november-december 2008. Sammanlagt 354 respondenter har deltagit.