Finnair, KLM och Cimber Sterling erbjuder nu tilläggstjänster genom Amadeus

Enligt en rapport från Amadeus ökade tilläggstjänster inom flyget med 44 procent under 2011 och därmed intar dessa tjänster en allt viktigare roll hos flygbolagen. Finnair, KLM och Cimber Sterling tillhör de senaste bolagen i Skandinavien som har kopplat på tilläggstjänster genom Amadeus för att bredda sitt produkterbjudande.

Stockholm, 28 mars 2012Flygbolagen Finnair, KLM och Cimber Sterling breddar sitt produkterbjudande med hjälp av tilläggstjänster från Amadeus Ancillary Services (AAS) i Skandinavien. Följande tilläggstjänster är nu tillgängliga hos respektive flygbolag:

• Cimber – Seats & Baggage
  • Finnair – Seats
  • KLM – Economy Comfort Seats

– Vi är glada att ledande flygbolag som Finnair, KLM och Cimber Sterling har valt vår lösning för tilläggstjänster. Amadeus fortsätter att vara en pionjär inom området för tilläggstjänster, med fokus på att erbjuda en lösning som maximerar intäkter och servicenivå genom flera kanaler och samtidigt hjälper resebyråerna att konkurrera mer effektivt, säger Jesper Söderström, VD på Amadeus Scandinavia.

Amadeus lösning gör det möjligt för flygbolag att distribuera (presentera, boka, prissätta och betala) tilläggstjänster i alla kanaler i full överensstämmelse med branschstandard. Systemet visar alla tillgängliga tjänster på ett samlat ställe vilket gör att resebyråer kan skräddarsy erbjudandet till sina kunder.

– Vi har valt att boka tilläggstjänster genom Amadeus GDS med anledning av våra höga servicekrav. Vi måste kunna erbjuda hela paketet och jag tror inte att det är en bra idé att dirigera passagerare till flygbolagens hemsidor för att boka tilläggstjänster. Om du som resenär ringer en resebyrå så förväntar du dig bra kundservice, säger Sophie Hulgard, VD på Carlson Wagonlit Travel.

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är den ledande leverantören av avancerade transaktionsbaserade tekniklösningar för den globala rese- och turistbranschen.

Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, rederier osv.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och privatpersoner).

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell som genererade mer än 850 miljoner transaktioner år 2010.

Amadeus har kontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (dataprocesscenter), samt regionala kontor i Miami, Buenos Aires, Bangkok och Dubai. Amadeus kunder återfinns i 195 länder och servas genom 73 lokala Amadeuskontor.

Amadeus är listade på aktiebörserna i Madrid, Barcelona, Bilbao och Valencia och handlas under förkortningen ”AMS.MC”. Under 2010 rapporterade företaget en intäkt på 2 683 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 015 miljoner euro. Amadeus har över 10 270 anställda världen över med sammanlagt 123 nationaliteter representerade på sina centrala kontor.

För mer information om Amadeus www.amadeus.com/sca