Fler flygbolag väljer marknadsinformation via Amadeus

- Emirates, Finnair och TACA väljer Amadeus MIDT för bättre beslutsunderlag Amadeus, rese- och turistbranschens ledande IT-leverantör, har tecknat avtal med Emirates, Finnair och TACA om att förse flygbolagen med marknadsinformation via Amadeus Marketing Information Data (MIDT). MIDT innehåller bland annat statistik över resebyråernas bokningar av flygbolag som finns i Amadeus distributionssystem.

– Amadeus står uppskattningsvis för 36 procent av världens flygbokningar via resebyråkanalen. Det gör att vi kan förse flygbolagen med extremt viktig och relevant bokningsdata, säger Ian Wheeler, Vice President, Marketing and Distribution, Amadeus. Genom statistiken i MIDT kan flygbolag bland annat få stöd och information om försäljning och marknadsföring, ruttplanering och schemaläggning. Vidare är dataunderlaget en viktig del i flygbolagens optimering av flygplansbeståndet i förhållande till kapacitet, biljettpriser och prissättningsstrategi eller vilka partners som ger bäst strategiska allianser. – Amadeus MIDT har utformats i nära samarbete med flygbranschen. Vi har samarbetat med flygbolagen de senaste 20 åren och är glada att våra kunder förstår det extra värde MIDT tillför, säger Ian Wheeler. Marknadsundersökningar har visat att rätt använd MIDT-data kan öka ett flygbolags resultat med upp till tre procent. Idag förser Amadeus fler än 50 av världens ledande flygbolag med statistik.