Flera flygbolag lanserar nya tilläggstjänster genom Amadeus

SAS, Lufthansa, Icelandair och Austrian Airlines lanserar nya tilläggstjänster (Ancillary Services) på den skandinaviska marknaden. Samtliga bolag använder lösningen Amadeus Airline Ancillary Services.

30 januari 2014: I december lanserade SAS möjligheten att mot en avgift förboka platser som en tilläggstjänst i SAS Go (ekonomiklass) på långdistansflyg. Det är bland annat platser vid fönster och gång i första sektionen av Go-kabinen som omfattas, samt platser vid skiljevägg eller med extra benutrymme. Alla andra platser går att reservera kostnadsfritt vid bokningstillfället.

– Vi i SAS tror på att göra resan enklare. En enklare resa är en resa där det du behöver ingår och där du kan välja till det du vill ha därutöver. I höstas lanserade vi möjligheten att vid incheckning på vår hemsida betala för loungeaccess, samt att redan vid incheckningen på hemsidan betala för extra bagage. Nu ger vi även våra kunder möjligheten att mot en avgift välja sin favoritplats i kabinen på långflygningar, säger Joakim Landholm, kommersiell chef på SAS.

Även Lufthansa och dotterbolaget Austrian Airlines lanserar fler tilläggstjänster genom Amadeus lösning. Bolagen erbjuder nu avgiftsbelagd platsbokning i ekonomiklass på samtliga flighter inom Europa, samt möjlighet att köpa extra benutrymme både på kontinentala och interkontinentala flygningar. Ett fjärde flygbolag som utökar antalet tilläggtjänster genom Amadeus är Icelandair som nu gör det möjligt att förbetala för bland annat bagageservice och sportutrustning.

Enligt strategiföretaget IdeaWorksCompany genererade tilläggstjänster globala intäkter till flygbolag till ett värde av 27,1 miljarder dollar under 2012, en ökning med 19,6 procent från föregående år.

– Amadeus Airline Ancillary Services hjälper flygbolagen att utöka sin kundservice på flera sätt, till exempel genom att skräddarsy erbjudanden efter kundernas behov, säger Jesper Söderström, VD på Amadeus Scandinavia. Även för resebyråerna innebär lösningen en stor fördel eftersom de slipper gå till flygbolagens egna hemsidor för att boka tilläggstjänster. Bokningsprocessen blir väsentligt smidigare.

Amadeus Airline Ancillary Services gör det möjligt för resebyrån att på ett enkelt och standardiserat sätt boka tilläggstjänster genom resebyråns front-office system. Lösningen är utvecklad för att öka båda antalet bokningar som flygbolaget får genom resebyråkanalen och intäkterna från varje passagerare.

De tilläggstjänster som är vanligast idag gäller platsbokningar och bagage, men nya tjänster utvecklas hela tiden och marknaden för tilläggstjänster ökar globalt. Hittills använder 78 flygbolag Amadeus Airline Ancillary Services. 22 av dessa distribuerar idag sina tilläggstjänster genom resebyråer på 63 marknader.

VD, Amadeus Scandinavia
jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala reseindustrin. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell. Under 2012 rapporterade företaget intäkter på 2 910 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 108 miljoner euro.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök http://www.amadeus.com/sca