Förbättrad hotellösning för resebyråer från Amadeus

Amadeus utvecklar sin lösning för hotellbokningar från att vara en ren bokningsplattform till att bli en bred marknadsplats med innehåll från en mängd leverantörer och källor. Genom att stödja alla sorters hotellinnehåll, försäljningsställen och affärsmodeller kan resebyrån snabbt och enkelt söka efter det bästa hotellerbjudandet åt sig och sina kunder och säkra både god kundservice och förbättrad lönsamhet.

13 juni 2014: Amadeus lanserar en ny distributionslösning för hotell: en marknadsplats för reseindustrin som på ett mer effektivt sätt sammankopplar köpare och säljare av hotell. Marknadsplatsen är tillgänglig via Amadeus lösningar för resebyråer (Amadeus Selling Platform) och företag (Amadeus e-Travel Management) samt via tredjeparter genom Amadeus Web Services.

Amadeus Hotels samlar nu innehåll från en mängd olika hotellkällor i samma system, så att bokaren får tillgång till alla sina favoritleverantörer genom ett enda gränssnitt. Bokarens sökresultat visas i ett standardiserat format som gör det snabbt och enkelt att jämföra de olika alternativen och hitta det bästa erbjudandet. Avancerad teknik som sofistikerade sökalgoritmer, cache-teknik och progressiva visningsfunktioner säkrar effektiviteten.

Till skillnad från andra system är den nya Amadeus Hotels-plattformen utvecklad för att stödja kundernas olika affärsmodeller oavsett om man jobbar kommissionsbaserat med serviceavgifter, med nettopriser och pålägg eller förhandlade avtalspriser.

– Amadeus marknadsplats för hotell samlar innehåll från en mängd olika leverantörer och kanaler. Vår analys av innehållet visar att nivån på noggrannheten är oslagbar. Ingen annan distributör som vi känner till har ett så brett hotellerbjudande, säger Andreas Posmeck, vd på GIATA.

Vi har piloterat den nya versionen av Amadeus Hotels i två månader, säger Barry Higgott, Operations Manager på Horncastle Executive Travel. Att kunna söka, jämföra och boka hotell via ett gränssnitt har reducerat tiden det tar att hitta det rätta hotellerbjudandet avsevärt. Att ha allt på en plats och helt integrerat betyder också att vi kan ta hand om våra kunders resor end-to-end mer effektivt och genomgående erbjuda bättre service och kundvård.

Som reseåterförsäljare ger de senaste uppgraderingarna av Amadeus Hotels oss snabb tillgång till ett enormt utbud av hotell och priser som passar perfekt för vår personals behov, säger Massimo Callegari, Air and Sea Director på Costa Crociere. De här uppgraderingarna gör det möjligt för oss att styra vår hotellaffär mer lönsamt eftersom lösningen accelererar och underlättar inte bara sök, bokning och betalningsprocessen utan även för vårt mid- och back-office samt hanteringen av hotellkontrakt.

Amadeus har svarat på branschens behov att tillhandahålla alla typer av hotellinnehåll för att passa både privat- och affärsresenärers behov, i en marknadsplats, säger Peter Waters, Director, Hotel Distribution på Amadeus. Det här hotellinnehållet kan sedan distribueras – med integrerade bokningsmöjligheter genom kanaler – både online och offline. Kombinationen av rikt innehåll, avancerad teknik och möjligheten att skräddarsy den kommersiella modellen utifrån individuella kundbehov är unik för branschen.

Mer information om lösningen
Amadeus har över 690 000 hotellerbjudanden från över 235 000 hotell. Detta beror på avtal med regionala och globala hotelleverantörer som Albatravel, Bedsonline, Despeger.com, Destinations of the World, GTA, hotel.de, HRS och Transhotel. Ytterligare partners som snart tillkommer innefattar Sunhotels, Teldar, Travelboutique och Travelguru.

För den skandinaviska marknaden kommer man vid lanseringstillfället att ha tillgång till Transhotel, HRS och Hotels.de, men detta kommer kontinuerligt att utökas. Dessutom tillkommer nästan 300 hotellkedjor, representationsföretag och tusentals oberoende hotell som är tillgängliga i Amadeus Hotels sedan tidigare.

Det utökade hotellutbudet är tillgängligt via alla Amadeus plattformar, både för resebyråer (Amadeus Selling Platform) och företag (Amadeus e-Travel Management), samt via Amadeus WebServices.

För mer information om Amadeus nya hotellösning besök www.amadeus.com/hotelsmarketplace

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala reseindustrin. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell. Under 2013 rapporterade företaget intäkter på 3 103,7 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 188,7 miljoner euro.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca