Framtidens resenär är kräsen och äventyrlig

Finanskris, lågkonjunktur i kombination med teknisk utveckling skapar en ny typ av resenär som ställer nya krav på reseindustrin. Det menar Amadeus, rese- och turistbranschens ledande IT-leverantör, som genom två undersökningar, en global och en skandinavisk, har kartlagt individers resvanor och tillvägagångssätt vid resebokningar. Framtidens resenär är välinformerad, äventyrligare och kräsnare än tidigare.

– Resenärernas växande kunskap som bland annat kommer av Internetmognaden, har haft stor inverkan på resebranschen. Men resenärernas nya medvetenhet och höga förväntningar välkomnas av branschen, som väntar en ny innovationsvåg i spåren av lågkonjunkturen, säger Jesper Söderström Marknadschef på Amadeus Scandinavia. Undersökningarna är gjorda med såväl enskilda resenärer som personer inom reseindustrin. Totalt medverkade 2 719 personer i den globala reseindustriundersökningen och 2000 personer i den skandinaviska undersökningen om individers resvanor. Sammantaget har Amadeus identifierat följande trender: • Internet skapar nya möjligheter: Undersökningen om individers resvanor visar att 62 procent av resenärerna sökte information och lika många bokade sin senaste resa direkt på flygbolagets egen hemsida. Internet har för alltid förändrat relationen mellan resebyrå och konsument. Men 73 procent av resebranschens aktörer välkomnar förändringen och menar att Internet driver upp kundernas förväntningar och skapar nya möjligheter för resebyråerna att skapa mervärde för resenärer. • Olikheter mellan privatresenärer och affärsresenärer Det finns klara skillnader i bokningsbeteendet mellan affärs- och privatresenärer. Affärsresenären har ett beteende som privatresenär och ett annat som affärsresenär – Som affärsresenär är man ofta knuten till företagets resepolicy. Detta är ett av de största skälen till att resebyråerna måste utveckla sina tjänster med utgångspunkt att resan är både ändamålet (privatresenärer) och medlet (affärsresenärer). Två tredjedelar av de tillfrågade i den globala undersökningen tror att användargenererat innehåll (restips, flyg-/hotellrecensioner etc. resenärer emellan) kommer bli vanligare även bland affärsresenärer, speciellt i tider av kostnadsbesparingar och nedskärningar. • Framtidens resebyrå med nischade produkter: Nischade resor/produkter i kombination med ökad service är resebolagens stora framtida möjlighet. Resebyråernas intäkter sprids över ett större antal produkter än tidigare och den traditionella försäljningskurvan med 80/20-fördelning gäller inte längre enligt de allra flesta tillfrågade. 38 procent av de globalt tillfrågade i resebranschen uppger att 80 procent av deras intäkter kommer från två tredje delar eller mer av deras produkter. Bland de främsta tillväxtområdena är specialarrangerade resor. I undersökningen märks framförallt äventyrsresor, religiöst betingade resor och bröllop. • Behovsanpassad teknik Amadeus lösning Extreme Search, en sökmotor som omvandlar flygbolagens webbplatser till ”resenärslekplatser” innebär nya tekniska möjligheter för resebranschen när det gäller att skräddarsy tjänster. I stället för att bara söka på flygavgångar och bestämda datum kan konsumenten söka och välja resa utifrån önskade semesterupplevelser. Den traditionella resebyrån kommer användas för att hitta en specifik typ av resa och som ger något extra. Detta gäller särskilt i tillväxtekonomier, där personlig service får större värde. Amadeus globala undersökning har sammanställts i rapporten ”The Amateur-Expert Traveller”. Rapporten finns att ladda ner på www.amadeus.com/amateur-expert. För mer information, vänligen kontakta: Jesper Söderström Director, Marketing Division Amadeus Scandinavia T: +46 8 458 05 00 M: +46 730 422 720 jesper.soderstrom@sca.amadeus.com Anna Rebermark Manager Corporate & Marketing Communications Marketing Division Amadeus Scandinavia T: + 46 8 458 05 95 anna.rebermark@sca.amadeus.com Om Amadeus: Amadeus är en teknikpartner för leverantörer, återförsäljare och köpare av resor. Företaget levererar lösningar för distribution, teknik och försäljning som hjälper kunderna att anpassa sig, växa och lyckas inom den snabbt föränderliga resebranschen. Bland kundgrupperna finns operatörer (flygbolag, hotell, hyrbilskedjor, järnvägsbolag, färjerederier, kryssningsrederier, försäkringsbolag och researrangörer), återförsäljare (resebyråer) och köpare (företag och konsumenter). Lösningarna är uppdelade i fyra kategorier – distribution och innehåll, försäljning och e-handel, affärssystem och tjänster och service. Amadeus globala distributionssystem för reserelaterade tjänster används idag av över 100 000 resebyråer världen över. Dessa kan genom Amadeus göra bokningar hos cirka 500 flygbolag, 36 000 biluthyrningsplatser samt fler än 80 000 hotell. Med kontor i 67 länder täcker man 219 marknader runt om i världen. Företaget bildades 1987 och ägs av WAM Aquisitions, vars aktieägare är BC Partners, Cinven, Air France, Iberia och Lufthansa. Huvudkontoret ligger i Madrid. För mer information, besök www.amadeus.com/sca