• Amadeus/

GENOM ETT SAMARBETE MED AMADEUS HAR NORWEGIANS PASSAGERARE DONERAT 1,6 MSEK TILL UNICEF

Mellan juni och oktober i år har Norwegians passagerare tillsammans gett över 1,6 miljoner svenska kronor till UNICEFs arbete för barn över hela världen. Donationerna har gjorts i samband med köp av flygbiljetter via nätet, något som har gjorts möjligt genom ett samarbete mellan UNICEF, Norwegian och IT-företaget Amadeus.

I november flyger Norwegian och UNICEF ett fullastat flygplan med förnödenheter och skolmaterial från Oslo till Amman i Jordanien. Hjälpen går till syriska barn i Zaatari – världens näst största flyktinganläggning. Initiativet finansieras av donationer från Norwegians passagerare under oktober.

Jag vill tacka våra passagerare för deras enorma engagemang i att hjälpa barn i nöd. Vi har samlat ihop över 1,6 miljoner svenska kronor till välgörenhet, vilket tydligt visar hur ett litet bidrag från många kan bidra till att ge så många barn en framtid, säger Bjørn Kjos, VD på Norwegian.

– Resultatet från vårt samarbete med Norwegian visar tydligt att Norwegians kunder är väldigt engagerade i att göra världen till en bättre plats för barn. Tack vare Amadeus och Norwegians enkla donationsprogram har människor enkelt kunnat stötta UNICEFs viktiga arbete för utsatta barn i världen. Jag vill tacka båda företagen och alla bidragsgivande passagerare, säger generalsekreteraren för UNICEF i Norge, Bernt G. Apeland.

Amadeus, ledande teknikleverantör inom resebranschen, har genom en speciell donationslösning möjliggjort samarbetet mellan UNICEF och Norwegian.

– Så många donationer på kort tid bekräftar att resebranschen tillsammans med välgörenhetsorganisationer kan göra skillnad. Det finns en enorm potential i detta samarbete mellan branscher. Vi hoppas kunna inspirera våra företagspartners i resebranschen att se potentialen i att jobba med liknande välgörenhetssamarbeten. Tekniken som möjliggör donationerna levererar vi utan kostnader, säger Tomás López Fernebrand SVP, General Counsel och Corporate Secretary, på Amadeus.

Genom en enkel knapptryckning kan Norwegians passagerare ge ett bidrag till UNICEF när de slutför köpet av en biljett på Norwegians hemsida. Passagerare kan välja att donera 25, 50, 75 eller 100 svenska kronor. Man kan även bidra till att finansiera det fullastade flygplan som ska skickas Zaatari i november genom att donera pengar via Norwegian och UNICEFs kampanjsida eller skicka ett sms med koden ”FLY” till 2040.

Läs mer om Amadeus samarbete med Unicef här.

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala resebranschen. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca