Germanwings gör hela sitt utbud tillgängligt genom Amadeus

Genom ett branschunikt avtal blir Lufthansaägda flygbolaget Germanwings första kunden att komplettera sitt befintliga biljettutbud för resesäljare med Amadeus Light Ticketing-lösning.

18 juni 2014: Ett nytt avtal mellan Germanwings och Amadeus gör det möjligt för flygbolaget att distribuera samtliga biljettyper och de mest efterfrågade tilläggstjänsterna via resebyråkanalen.

Tidigare erbjöd Germanwings ett begränsat urval av sina biljetter via Amadeus resebyråpartners genom traditionell biljetteringsfunktionalitet. Tack vara det nya avtalet, som är det första av sitt slag i branschen, blir flygbolaget först i världen att erbjuda både full biljettering och den nya lösningen Amadeus Light Ticketing, och på så sätt göra hela sitt biljettutbud bokningsbart för resebyråerna.

Light ticketing är Amadeus unika lösning som gör det möjligt för agenter att boka lågpris- och hybridflygbolag genom exakt samma bokningsprocess som för traditionella flygbolag.

– Vi är mycket glada över att kunna göra hela vårt biljettutbud tillgängligt till resebyråpartners genom att kombinera valmöjligheten med både light ticketing och full biljettering, säger Christian Hein, Senior Vice President E-Commerce, Sales and Distribution, på Germanwings. Tack vare vårt branschledande avtal med Amadeus kommer resebyråer att kunna erbjuda sina kunder ett omfattande urval av priser och biljetter för våra point-to-point-flygningar och för flygningar som omfattar flera flygbolag, samt tilläggstjänster som låter resebyråer skräddarsy flygresan åt sina kunder. Allt detta innebär att det blir enklare än någonsin för resebyråer att boka Germanwings genom Amadeus.

– Det är glädjande att vi ytterligare förstärker vår befintliga relation till Germanwings genom att förse resebyråer med ett heltäckande erbjudande, säger Holger Taubmann, Senior Vice President, Distribution, på Amadeus. Vi ser att ett ökande antal lågpris- och hybridflygbolag väljer att distribuera sina flygpriser och tilläggstjänster genom vårt globala nätverk av resebyråer. Därmed får dessa flygbolag tillgång till lönsamma kundsegment som affärsresenärer, och kan erbjuda passagerare valmöjligheter, värde och möjligheten att personifiera deras resor genom samma bokningsflöde som för traditionella flygbolag. Det är verkligen en win-win-situation.

Från september i år får resebyråer tillgång till Germanwings biljettutbud i budget-, standard- och komfortklass, point-to-point-flygningar och flygningar som omfattar flera flygbolag, samt ett större utbud av valfria tilläggstjänster. Valmöjligheterna är:

BASIC: budgetklass som inkluderar flygresan, handbagage och bonuspoäng. Kan inte kombineras med andra flygbolag. Biljettypen kommer inom kort att läggas till i Amadeus system och kan endast bokas genom light ticketing. Alla andra biljettyper nedan kan bokas genom både light ticketing och fullbiljettering.

SMART: standardklass som utöver ovan även inkluderar ett urval av de viktigaste tilläggstjänsterna, till exempel ett incheckat bagage, måltid och dryck ombord, samt platsreservation.

BEST: komfortklass som främst riktar sig till affärsresenärer men även privatresenärer. Biljettypen inkluderar ett bredare utbud av tilläggstjänster, till exempel två incheckade bagage, à la carte-måltid ombord, platsreservation i planets främre del med ett gratis angränsande säte, samt bekvämligheter på flygplatsen som tillgång till lounge.

Germanwings flexibla biljettyper, SMART Flex och BEST Flex, kommer också att bli tillgängliga. Dessa gör det möjligt för resenärer att boka om eller avboka flyg utan extra kostnad, även nära inpå avgång.

Germanwings och mer än 70 lågprisflygbolag distribuerar sitt innehåll via Amadeus GDS. Amadeus nätverk av resebyråer täcker mer än 200 marknader över hela världen.

VD, Amadeus Scandinavia

Om Germanwings
Germanwings, ett av de mest framgångsrika lågprisflygbolagen i Europa, har positionerat sig som ett kvalitetsflygbolag bland lågprisflygbolagen. Flygbolaget erbjuder resor till rimliga priser och utgår från sina huvudflygplatser i Köln/Bonn, Stuttgart, Berlin-Tegel, Hamburg, Hannover, Düsseldorf och Dortmund till fler än 110 destinationer i Europa, Israel och Nordafrika. Flygbolagets varumärke och produktkoncept med sina tre biljettklasser BEST, SMART och BASIC gör det möjligt för passagerare att resa ”à la carte”, med ett utbud från endast flygstol till heltäckande bokningar av toppkvalitet.

För mer information vänligen besök www.germanwings.com

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala reseindustrin. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell. Under 2013 rapporterade företaget intäkter på 3 103,7 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 188,7 miljoner euro.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca