• Amadeus/

Globalt samarbete mellan Amadeus och Norwegian stödjer UNICEF när resenärer bokar flygbiljetter med flygbolaget

Stockholm, 24 juni 2015: Norwegian, UNICEF och Amadeus utökar sitt långsiktiga samarbete genom ett nytt globalt initiativ. Det nya samarbetet möjliggör för Norwegians passagerare att donera pengar till UNICEF:s arbete för barn över hela världen via Amadeus donationsmotor när de köper sina flygresor på nätet.

- Norwegian och UNICEF har under de senaste åren samarbetat med flera aktiviteter som samlar in pengar till behövande barn. Våra passagerare har alltid gjort generösa donationer, inte minst när vi skickade ett plan med nödhjälp till Centralafrikanska republiken i höstas. Tillsammans med Amadeus hoppas vi nu kunna skänka en liten slant till UNICEF när resenärer bokar sina biljetter på vår hemsida och därmed kunna hjälpa fler barn få den framtid de förtjänar, säger Bjørn Kjos, CEO på Norwegian.

Ett enkelt klick när man avslutar biljettköpet är allt som behövs för att donera en liten summa till UNICEF och organisationens arbete till förmån för barn över hela världen.

- Vi vet att det finns en stor vilja till att hjälpa barn till en bättre framtid och UNICEF bedriver redan ett framgångsrikt samarbete med Amadeus i ett liknande mikrodonationsprojekt. Med den nya donationsmotorn gör Norwegian det ännu enklare för resenärer att göra skillnad. Projektet syftar till att samla in pengar till Unicef från resenärer som bokar resor med Norwegian och är det senaste steget i ett initiativ mellan UNICEF och Amadeus för att hjälpa utsatta barn, säger generalsekreterare Bernt G. Apeland på UNICEF Norge.

Svend Leirvaag, Vice President Industry Affairs på Amadeus IT Group säger:

”Detta nya samarbete med Norwegian och UNICEF är en del av vår CSR-satsning Technology For Good. Vi bidrar med vår teknologi, som i detta fall är donationsmotorn. Resepartners och biståndsorganisationer kan fritt använda den så att vi tillsammans uppnår långt större resultat än någon av oss skulle göra på egen hand. Vi bjuder in alla våra företagspartners till att delta i liknande initiativ.”

Norwegian och UNICEF har varit partners sedan 2007. Genom detta samarbete har man till exempel flugit katastrofhjälp till Centralafrikanska republiken och arrangerat insamlingar ombord. Dessutom skänker företaget pengar till UNICEF som ett alternativ till att ge sina anställda julklappar.

Norwegian: VP Corporate Communications, Lasse Sandaker-Nielsen: +47 454 56 012
UNICEF: Truls Brekke: +47 951 07 878
Amadeus: Roman Townsend +616 318 037 / roman.townsend@amadeus.com

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala resebranschen. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca

UNICEF är världens största barnrättsorganisation och finns representerat i över 190 länder. Norwegian har samarbetat med UNICEF sedan 2007 och stödjer UNICEF i form av insamlingskampanjer och resestöd. Genom samarbetet har Norwegian bland annat flugit ett plan fullastat med nödhjälp till den Centralafrikanska Republiken och när Norwegian 2012 firade 10-årsjubileum gick överskottet från jubileumskonserten till UNICEF.