IAG i långsiktigt innehållsavtal med Amadeus

Ett nytt avtal säkerställer att resesäljare som använder Amadeus även i fortsättningen kommer att ha tillgång till ett brett utbud av biljettpriser och tidtabeller från British Airways, Iberia och Iberia Express.

Amadeus, en ledande teknikleverantör till den globala reseindustrin, har tecknat ett långsiktigt innehållsavtal med International Airlines Group (IAG), en av världens största flygbolagsgrupper.

Avtalet, som gäller British Airways, Iberia och Iberia Express, ger Amadeus kunder fortsatt tillgång till samma utbud av biljettpriser, tillgänglighet och funktioner som tidigare.

– Att säkra ett nytt innehållsavtal med IAG har under en period varit en kommersiell prioritet för Amadeus för att kunna garantera våra kunder fortsatt tillgänglighet till avgångar med British Airways, Iberia och Iberia Express. Vi är mycket glada över att ha nått en överenskommelse med IAG och vi ser fram emot att fortsätta vår långa och framgångsrika relation många år framöver, säger Holger Taubmann, Senior Vice President, Distribution på Amadeus.

Vi är hängivna vårt arbete att stödja resebyråkanalen och vi är nöjda över att ha nått ett flerårigt avtal med Amadeus. Samarbetet med Amadeus går långt bak i tiden och vi ser fram emot att tillsammans arbeta ännu närmre Amadeus kunder under de kommande åren, säger Silvia Cairo, Head of Group Commercial Planning and Policy på International Airlines Group.

Amadeus spelar en betydande roll inom distributionsområdet och säkerställer global räckvidd åt resebyråer över hela världen. 80 procent av alla bokningar världen över som görs genom Amadeus system är hos flygbolag som har innehållsavtal med Amadeus.

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniklösningar för den globala reseindustrin. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, rederier osv.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

IAG grundades i januari 2011 och är moderbolag till British Airways, Iberia och bmi. Företaget är registrerat i Spanien och listat på aktiebörserna i London och Madrid. IAG har sitt huvudkontor i London. International Airlines Group är en av världens största flygbolagsgrupper med 377 flygplan som transporterar över 54 miljoner passagerare till 200 destinationer varje år. Det är den tredje största gruppen i Europa och den sjätte i världen, sett till intäkter.

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala reseindustrin. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 73 lokala Amadeusorganisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell. Under 2012 rapporterade företaget motsvarande intäkter på 2 910 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 108 miljoner euro.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca