Icelandair och Amadeus förnyar samarbetet till 2022

Avtalet omfattar hela CMS-plattformen Altéa och fristående centrala IT-lösningar.

Stockholm, 22 maj 2012: Amadeus, den ledande transaktionshanteraren och leverantören av tekniklösningar för reseindustrin, får fortsatt förtroende som IT-partner till Islands nationella flygbolag, Icelandair.

Det nya avtalet sträcker sig över tio år och omfattar centrala IT-lösningar inklusive hela CMS (Content Management System)-plattformen Altéa för bokningar, Inventory och Departure Control. Avtalet gäller även flera av Amadeus lösningar för onlineförsäljning: Revenue Management Solution, e-Ticket Server och e-Commerce Suite.

Icelandair kommer att använda Amadeus EMD Server för hantering av IATAs standardformulär Electronic Miscellaneous Documents för effektiv fulfilment och hantering kring försäljning av tilläggstjänster. Flygbolaget kommer även att börja använda Amadeus Ancillary Services, en ledande lösning för försäljning av tilläggstjänster över flera kanaler.

– Tilläggstjänster blir allt vanligare då de gör det möjligt för flygbolagen att fokusera mer på tjänster som breddar produkterbjudandet och stärker varumärket än på pris, säger Jesper Söderström, VD på Amadeus Scandinavia.

VD, Amadeus Scandinavia

Om Icelandair
Icelandair är Islands största flygbolag och startades 1937. Flygbolaget bedriver direkttrafik till och från Island till 9 storstäder i Nordamerika och 22 destinationer i Skandinavien, Storbritannien och Europa med utmärkta förbindelser via basen på Island för passagerare som reser över Atlanten.

Amadeus är den ledande leverantören av avancerade transaktionsbaserade tekniklösningar för den globala rese- och turistbranschen.

Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, rederier osv.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och privatpersoner).

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell som genererade mer än 947 miljoner transaktioner år 2011.

Amadeus har kontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (dataprocesscenter), samt regionala kontor i Miami, Buenos Aires, Bangkok och Dubai. Amadeus kunder återfinns i 195 länder och servas genom 73 lokala Amadeuskontor.

Amadeus är listade på aktiebörserna i Madrid, Barcelona, Bilbao och Valencia och handlas under förkortningen ”AMS.MC”. Under 2011 rapporterade företaget en omsättning på 2 712 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 039 miljoner euro. Amadeus har över 10 000 anställda världen över med sammanlagt 123 nationaliteter representerade på sina centrala kontor.

För mer information om Amadeus, gå in på www.amadeus.com/sca