Jesper Söderström ny VD på Amadeus

Nuvarande marknadschefen Jesper Söderström blir ny VD för Amadeus Scandinavia, den marknadsledande leverantören av IT-lösningar för resebranschen.

Stockholm 22 juni 2011: Jesper Söderström, idag skandinavisk marknadschef hos Amadeus, blir ny VD när Janchrister Egnefors lämnar företaget efter 13 år. Jesper Söderström, 44 år, har mer än tolv års erfarenhet av att framgångsrikt driva och stödja utvecklingen av nya och befintliga företag med ökad affärstillväxt som mål. Under sin karriär har han arbetet med både verksamhetsledning, försäljning, marknadsföring och portföljhantering.

– Det är ett stort förtroende jag har fått och som jag känner lika stort ansvar inför. En hel del förändringar har skett under de år jag har jobbat inom reseindustrin, även hos Amadeus. Att leda företaget och hjälpa det att ta tillvara på dessa och kommande förändringar i branschen är ett arbete jag ser fram emot. Och jag har många bra medarbetare vid min sida vilket underlättar, säger Jesper Söderström.

Jesper Söderström påbörjade sin karriär inom reseindustrin redan 1992 på affärsresebyrån Nyman & Schultz. Efter några år på American Express Travel arbetade han mellan 2000 och 2005 som produktdivisionschef på SMART Scandinavia, ett företag inom SAS som förvärvades av Amadeus 2002. Mellan 2005 och 2009 ansvarade Jesper Söderström för det globala affärsområdet lågkostnadsflygbolag på Amadeus IT Group. De senaste två åren har han arbetat som marknadschef för Amadeus Scandinavia. I denna roll har Jesper Söderström ansvarat för bland annat etablering och ledning av produkt- och tjänsteportföljen, samt företagets kanalstrategi och varumärkesbyggande.

– Jesper är en resultatdriven människa med den rätta kombinationen av energi, erfarenhet och ledaregenskaper. Dessutom har han en bevisad förmåga att bygga långvariga och lönsamma relationer både inom företag och med kunder och andra samarbetspartner, något som är minst lika viktigt, säger Holger Taubmann, Vice President Northern, Eastern, Central & Southern Europe (NECSE) på Amadeus.

Jesper Söderström tillträder den 1 augusti.

Director, Marketing Division, Amadeus Scandinavia

Bite Communications
Tel: +46 8 402 01 00
E-mail: amadeus@bitepr.se

Amadeus är den ledande leverantören av avancerade transaktionsbaserade tekniklösningar för den globala rese- och turistbranschen.

Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, rederier osv.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och privatpersoner).

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell som genererade mer än 850 miljoner transaktioner år 2010.

Amadeus har kontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (dataprocesscenter), samt regionala kontor i Miami, Buenos Aires, Bangkok och Dubai. Amadeus kunder återfinns i 195 länder och servas genom 73 lokala Amadeuskontor.

Amadeus är listade på aktiebörserna i Madrid, Barcelona, Bilbao och Valencia och handlas under förkortningen ”AMS.MC”. Under 2010 rapporterade företaget en intäkt på 2 683 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 015 miljoner euro. Amadeus har över 10 270 anställda världen över med sammanlagt 123 nationaliteter representerade på sina centrala kontor.

För mer information om Amadeus www.amadeus.com/sca