Københavns Lufthavne i banbrytande 10-årigt partnerskap med Amadeus

Ett banbrytande IT-avtal med Amadeus ska hjälpa Köpenhamn att nå sin vision att bli den främsta hubben för flygtrafik i norra Europa. Avtalet, som omfattar flygplatserna Kastrup och Roskilde, innebär att flygplatserna ersätter sitt nuvarande lufttrafiksystem med molnbaserade lösningar från Amadeus.

Stockholm, den 3 mars 2016: Københavns Lufthavne A/S, företaget som äger och driver Köpenhamns flygplatser Kastrup och Roskilde, ingår ett långsiktigt IT-samarbete med Amadeus kring nästa generations molnbaserade lösningar. Samarbetet förväntas ge betydande fördelar i flygplatsernas verksamheter jämfört med tidigare, bland annat genom en förbättrad operativ drift och kundupplevelse.

Enligt Christian Poulsen, CIO och VP Assets & Technology på Københavns Lufthavne, har IT en central roll för att företaget ska nå sina strategiska mål:

– Vi har en ambitiös vision att bli en flyghubb i världsklass i norra Europa. Vårt mål är att växa från 25 till 40 miljoner passagerare per år och därför optimerar vi nu vår infrastruktur för att hjälpa våra flygpartners att serva ett ökande antal internationella rutter. Vi har valt Amadeus som en strategisk partner eftersom de har erfarenhet och kapacitet att leverera en operationell IT-lösning som hjälper oss att nå våra mål och stödjer vår innovationsfokus.

Flygplatsernas befintliga lufttrafiksystem ska ersättas med nio av Amadeus lösningar vilket påverkar en rad verksamhetsområden:

• Airport Collaborative Decision Making Portal: möjliggör att alla parter på flygplatsen, som flygbolag, leverantörer av marktjänster och bränslebolag, får tillgång till en gemensam portal och konsekvent operativ information, vilket förbättrar effektiviteten och medvetenheten om olika situationer på flygplatsen.

• Airport Operational Database (AODB): fungerar som flygplatsens hjärna. Den molnbaserade lösningen förser alla berörda parter och system med konsekvent och aktuell information i realtid. Flygplatsernas nya AODB kommer att driftas off-site, vilket utesluter behovet av en lokal infrastruktur. Lösningen kommer att levereras som Software-as-a-Service (SaaS) vilket förenklar IT-systemen och minskar komplexiteten i systemintegrationen mellan åtskilda intressenter och dataleverantörer.

• Baggage Reconciliation System (BRS): en innovativ spårningslösning som matchar uppgifter kring passagerare, flyg och bagage i realtid från incheckning fram till att flyget avgår. Genom att implementera Amadeus BRS kan flygplatserna även avlägsna tre av sina nuvarande äldre BRS-lösningar och garantera 100 procent träffsäkerhet vid spårning av bagaget.

Lösningarna ovan är ett komplement till Amadeus Airport Fixed Resource Management Solution (RMS), som har utvecklats genom ett samarbete med Københavns Lufthavne och som blev implementerad i fjol. Genom en avancerad metod för att hämta information från berörda parter, erbjuder Amadeus’ molnbaserade RMS rekommendationer kring hur fasta resurser på flygplatser- exempelvis incheckningsdiskar och gater – bäst fördelas. Det gör att Københavns Lufthavne kan öka sin kapacitet samtidigt som det kräver färre investeringar i infrastruktur.

Vi ser fram emot att hjälpa Københavns Lufthavne att utnyttja fördelarna med IT i molnet. Flygplatser världen över utvärderar kontinuerligt hur nya tekniker kan hjälpa till att öka deras kapacitet och effektivitet, öppna upp för nya intäktsströmmar, förbättra passagerarupplevelsen och samtidigt leverera mer konkurrenskraftiga tjänster till flygbolagskunder. Med de pågående kapacitetsbegränsningar som finns i lufttrafiken i Europa ser vi på Amadeus en förändring i branschen när flygplatsoperatörer som Københavns Lufthavne – ett företag känt för sin effektivitet och innovationsfokus – drar nytta av molnet, säger John Jarell, chef för Airport IT på Amadeus.

Amadeus Airport IT-avdelning skapades 2011 och har sedan dess gjort en snabb organisk tillväxt samt förvärvat UFIS Airport Solutions 2014 och mer nyligen Air-Transport IT Services under 2015.

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala resebranschen. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 13 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS. MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca och den globala bloggen www.amadeus.com/blog