Norska Avinor Group flyttar sina 46 flygplatser till Amadeus moln

Avinor kommer inledningsvis att implementera Amadeus Airport Common Use Service (ACUS) hos åtta flygplatser och på sikt alla 46 flygplatser. Som en följd kommer driftkostnaderna hos flygplatserna för gemensamma IT-tjänster att minska betydligt. Samtidigt förväntas plattformen hjälpa Avinor att minska koldioxidutsläppen med 5 000 ton.

Stockholm, 29 juni 2015 – Dagens flygplatser står inför flera affärsutmaningar, bland annat den ökande passagerartrafiken. Avinor Group, som sköter driften av 46 flygplatser i Norge med över 50 miljoner passagerare per år, har idag ingått avtal med Amadeus om att införa den molnbaserade plattformen Airport Common Use Service (ACUS). Lösningen medför kostnadseffektiv, kundanpassad och flexibel passagerarhantering för Avinors flygplatser. Initialt sker implementeringen på åtta flygplatser och på sikt omfattas samtliga 46 flygplatser.

Flytten till molnet medför en rad fördelar för flygplatser oavsett storlek. ACUS gör det möjligt att få tillgång till och använda system för passagerarhantering när och var som helst, både i och utanför terminalen. ACUS kan användas från en dator eller mobil enhet vilket gör lösningen särskilt användbar för att hantera passagerare vid störningar. Flygplatserna kommer dessutom att nå minskade hårdvarukostnader och stora besparingar från WAN-anslutningar (Wide Area Network). Tekniken minskar även tid och kostnader förknippade med att införa applikationer för den samlade flygtransportsektorn.

Minskningen av infrastruktur och hårdvara gör att Amadeus miljövänliga plattform förväntas hjälpa Avinors flygplatser att minska de totala koldioxidutsläppen med 5 000 ton per år. Avtalet är ytterligare ett bevis på branschens förflyttning mot molnbaserade system.

– Vi är fast beslutna att skapa bestående relationer till våra kunder och förse passagerarna med den bästa servicen, säger Brede Nielsen, CIO på Avinor Group. Genom att flytta till molnet stödjer detta mål och förändrar den traditionella miljön för passagerarhantering till det bättre. Genom Amadeus teknik kan Avinor Group dessutom förse våra flygplatser med innovativ teknik till en kostnadsminskning om 25 procent jämfört med den tidigare tjänsten, samtidigt som kundnöjdheten ökar.

– Avinor Groups införande av ACUS visar att tekniken inom flygindustrin går mot en modell som uppmuntrar innovation och flexibilitet, säger John Jarell, Head of Airport IT på Amadeus. Vår molnbaserade plattform är grundläggande i Amadeus bredare åtagande för att förbättra flygplatsers driftseffektivitet och passagerarupplevelse. Tack vare agiliteten hos ACUS kommer Avinors flygplatser att vara bättre rustade att hantera ökande passagerarvolymer vilket i slutändan även kommer att gynna resenären.

Tidigare i år implementerades ACUS även på Innsbrucks flygplats.

Förra året publicerade Amadeus rapporten IT makes sense to share: Making the case for the cloud in Common Use airport technology, som granskar flygplatsernas förändrade attityd mot molnlösningar. Rapporten beskriver även varför flygplatser gynnas av molnbaserade Common Use-system. Rapporten går att ladda ner här.

För mer information om Amadeus tjänster för flygplatsoperatörer, besök www.amadeus.com/airport

Amadeus IT Group

Corporate Communication

mediarelations@amadeus.com

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala resebranschen. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca