Norwegian integreras fullt ut i Amadeus

Stockholm, den 24 februari 2010, Amadeus, ledande teknikpartner för leverantörer, återförsäljare och köpare av resor, meddelar att Norwegian utökar sitt samarbete med Amadeus och introducerar e-ticketing samt ansluter sig till BSP (Billing and Settlement Plan). Integrationen kommer ske successivt. Amadeus kan som enda GDS erbjuda Norwegians totala utbud vilket innebär att bokning, biljettering och fakturering sker på samma sätt som för traditionella flygbolag. Reskontodebitering kommer att följa branschstandard. Detta kommer att underlätta väsentligt för både affärsresebyråer och internetresebyråer. – För Norwegian innebär det utökade samarbetet med Amadeus att vi stärker vår position på företagsmarknaden. Nu får resebyråer åtkomst till vårt utbud via Amadeus och ute på företagen kan Norwegian bokas i enlighet med företagens resepolicys. Det är ett åtagande helt i enlighet med vad kunderna efterfrågar och vår ambition att vara ett flygbolag för alla säger Lars Sande, Sales Director på Norwegian. – Amadeus och Norwegian har gemensamt under en längre tid haft diskussioner med flera affärsresebyråer för att kunna tillgodose deras krav och önskemål kring hanteringen av Norwegian .Som Skandinaviens största och en av Europas största Low Cost Carrier (LCC) är Norwegian mycket efterfrågat av våra kunder. Den här affären har många vinnare; säger Janchrister Egnefors, CEO på Amadeus Scandinavia. Amadeus distribuerar redan idag ett stort antal Low Cost Carriers (LCC) och stärker nu ytterligare sitt utbud i och med att Norwegian blir mer tillgängligt för både affärsresenärer och resebyråer på den Skandinaviska marknaden.