• Amadeus/

Norwegian integreras fullt ut i Amadeus och blir ett tydligare och enklare val för affärsresenärer

Flygbolagets fulla inträde i Amadeus underlättar hanteringen av affärsbokningar för resebyråer och företagskunder och gör Norwegian till ett mer attraktivt alternativ för affärsresenärer i hela Skandinavien.

Stockholm, den 7 oktober 2010, Amadeus, ledande teknikpartner för leverantörer, återförsäljare och beställare av resor, meddelar att Norwegian från och med idag fördjupar sitt samarbete med Amadeus och dess partnerbyråer genom att fullt integrera sitt utbud i Amadeus globala distributionssystem (GDS). Norwegian introducerar även e-ticketing samt ansluter sig till  BSP (Billing and Settlement Plan) vilket likställer hanteringen av Norwegian med övriga reguljära flygbolag.

Integrationen har skett successivt och går sedan den 30 september live i hela Skandinavien. Detta sedan Norge och Sverige anslutit till Danmark som gick live redan den 9 september.

Amadeus kan nu som enda GDS erbjuda Norwegians samtliga avgångar. Bokning, biljettering och fakturering samt reskontodebitering kommer följa branschstandard och sker nu på samma sätt som för traditionella flygbolag. Förändringarna bidrar till att underlätta väsentligt för både affärsresebyråer och internetresebyråer.

Konkret innebär förändringen att Amadeusanslutna resebyråer kan erbjuda sina kunder samma priser och tillgänglighet till Norwegians flygningar som flygbolaget själv erbjuder via sin direktkanal på www.norwegian.no/se/dk. För affärsresenärer försvinner tidigare administrativa knutar och Norwegian blir ett tydligare och mer tillgängligt alternativ likvärdigt andra vid bokningen av affärsresan.

– För Norwegian innebär det utökade samarbetet med Amadeus att vi stärker vår position på företagsmarknaden. Nu får resebyråer full åtkomst till vårt utbud via Amadeus och ute på företagen kan Norwegian bokas i enlighet med företagens resepolicys. Det är ett åtagande helt i enlighet med vad kunderna efterfrågar och ligger i linje med vår ambition att vara ett flygbolag för alla säger Lars Sande, Sales Director på Norwegian.

– Amadeus och Norwegian har under en längre tid haft diskussioner med en rad affärsresebyråer för att söka tillgodose deras krav och önskemål kring hanteringen av Norwegian. Som Skandinaviens ledande och en av Europas största Low Cost Carriers är Norwegian mycket efterfrågat av våra kunder. I och med detta är vi i mål med en affär som har många vinnare; säger Janchrister Egnefors, CEO på Amadeus Scandinavia.

Amadeus distribuerar redan idag ett stort antal Low Cost Carriers och stärker med Norwegian sitt utbud ytterligare för både affärsresenärer och resebyråer på den Skandinaviska marknaden.

För mer information, vänligen kontakta:

Director, Marketing Division
Amadeus Scandinavia
jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Om Amadeus:

Amadeus är den ledande leverantören av avancerade transaktionsbaserade tekniklösningar för den globala rese- och turistbranschen.

Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, rederier osv.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och privatpersoner).

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell som genererade mer än 670 miljoner transaktioner år 2009.

Amadeus har kontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (dataprocesscenter), samt regionala kontor i Miami, Buenos Aires, Bangkok och Dubai. Amadeus kunder återfinns i 195 länder och servas genom 72 lokala Amadeuskontor.

Amadeus är listade på aktiebörserna i Madrid, Barcelona, Bilbao och Valencia och idkar handel under förkortningen ”AMS.MC”. Under 2009 rapporterade företaget en intäkt på 2461 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 894 miljoner euro. Amadeus har över 9 300 anställda världen över med sammanlagt 123 nationaliteter representerade på sina kontor i Madrid, Nice och Erding.

För mer information om Amadeus
www.amadeus.com/sca