Ny lösning från Amadeus förenklar återbetalning av flygbiljetter

Amadeus lanserar Amadeus Ticket Changer Refund som gör återbetalningsprocessen för flygbiljetter betydligt smidigare. Lösningen minskar tiden för att hantera en återbetalning från 15-30 minuter till mindre än en minut.

Stockholm, 12 december 2013: 2009 förenklade Amadeus ombokningsprocessen av flygbiljetter genom tjänsten Amadeus Ticket Changer (ATC), som idag används av nästan alla Amadeus kunder. Nu utökas portföljen med Amadeus Ticket Changer Refund (ATC Refund): ett heltäckande, automatiserat kalkyleringsverktyg som förenklar och påskyndar återbetalningsprocessen för flygbiljetter. Verktyget ger stora produktivitetsfördelar, precis som ATC för ombokningar av flygbiljetter.

– Så många som 5-10 procent av alla utfärdade flygbiljetter återbetalas. Nuvarande återbetalningsprocesser är komplicerade, tidskrävande och skapar ofta frustration hos resebyrån. En manuell hantering medför risk för misstag vilket kan öka antalet ADM – det vill säga krav från flygbolagen vid en felberäkning – och därmed innebära förlorade intäkter, säger Annabeth Bergqvist, marknadsdirektör på Amadeus Scandinavia.

Lanseringen av ATC Refund innebär att Amadeus är den första IT-leverantören inom reseindustrin som erbjuder automatiserade återbetalningar för alla flygbolag som använder branschstandarden för frivilliga återbetalningar (ATPCO). Denna standard följs redan av en rad flygbolag och genom att använda sig av ATC Refund – som beräknar biljettpris, skatter och straffavgift – säkerställs att återbetalningarna är transparenta och korrekta.

ATC Refund kräver minimal utbildning och är lätt att använda. En återbetalningstransaktion kan fullföljas genom bara två steg, vilket minskar tiden för att hantera en återbetalning från 15-30 minuter till mindre än en minut.

ATC Refund är tillgänglig via Amadeus Selling Platform och Amadeus Web Services.

För mer information om ATC Refund se här.

VD, Amadeus Scandinavia
jesper.soderstrom@sca.amadeus.com

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala reseindustrin. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell. Under 2012 rapporterade företaget intäkter på 2 910 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 108 miljoner euro.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök http://www.amadeus.com/sca