Pappersbiljetterna skrotas om 17 dagar

Amadeus lösningar stödjer övergången till e-biljetter hos flygbolagen

Stockholm den 15 maj 2008: Nu skrotas snart pappersbiljetterna på flygresor. Branschorganisationen IATA har satt upp den 31 maj som slutdatum för den tekniska övergången till e-biljetter. Amadeus, som är ett globalt företag och ledande inom teknik och distributionslösningar för rese- och turistbranschen, har en nyckelroll i arbetet och har hittills hjälpt 278 flygbolag med att införa e-biljetter. I Sverige ökar andelen elektroniska biljetter varje dag och ligger nu på 94,3 procent vilket kan jämföras med 95 procent för hela Europa.

IATA har beslutat att avskaffa pappersbiljetterna för att kunna minska kostnaderna, öka effektiviteten i biljetthanteringen och göra det enklare för resenärerna. Ett stort antal flygbolag har redan gått över till e-biljetter och fler följer efter nu under maj.

Amadeus har hittills levererat sina lösningar för e-biljetter till 278 flygbolag på 154 marknader. Därtill finns idag 74 flygbolag representerade i Amadeus e-Ticket server. Amadeus har även implementerat över 1400 så kallade interline-avtal, samarbetsavtal mellan flygbolagen, vilket möjliggör att passagerare kan använda sig av en och samma biljett under hela resan, oavsett om den sker med olika bolag. Fortsatt tillkommer nya avtal i en takt av cirka hundra i månaden.

- Vi arbetar för högtryck för att industrin ska kunna hålla IATA:S deadline för e-biljetter, som innebär stora fördelar för både industrin, resenärerna och vår miljö, säger Charlotte Elf, produktchef Amadeus Scandinavia.

Amadeus har också påbörjat arbetet med insamlingen av de så kallade ATB-skrivarna som resebyråerna använt för att skriva ut flygbiljetter.