Rekordstort hotellutbud för skandinaviska resenärer

80 000 hotell i Amadeus system

200 nya hotell på Kuba

Stockholm den 19 december 2008 – Amadeus, reseindustrins ledande IT-leverantör, meddelade nyligen att man nått ett viktigt delmål i sin expansion genom att ha knutit 80 000 hotell till sitt bokningssystem. Aldrig tidigare har hotellutbudet och valmöjligheterna för resenärerna varit större. Samtidigt konstateras att antalet hotellbokningar i systemet har ökat med drygt 7 procent under årets första nio månader.

Amadeus arbetar kontinuerligt med att utveckla innehållet i bokningssystemet och att öka utbudet av hotell, flygbolag och andra reseleverantörer för att kunna erbjuda resebyråerna och resenärerna så många olika alternativ som möjligt. Amadeus används av majoriteten av privat- och affärsresebyråerna i Sverige, Norge och Danmark.

På senare tid har särskilt oberoende hotell och mindre hotellkedjor valt att ansluta sig till Amadeus. Bland nytillskotten märks bland annat över 500 hotell genom Hotel-Net.it och 200 hotell på Kuba genom ett distributionsavtal med det kubanska turistministeriet. Amadeus har också nyligen ingått avtal med Boscolo i Europa, Yatra i Indien och Derbysoft i Kina vilket bäddar för ytterligare hotellutbud inom kort.

- Med över 230 hotellkedjor representerade i Amadeus kan vi redan idag tillgodose majoriteten av affärsresenärens behov och önskemål, säger Janchrister Egnefors, VD för Amadeus Scandinavia. Vårt fokus ligger därför på att integrera den typ av hotell som privatresenärer och mindre företag ofta efterfrågar, som mellanklasshotell och fristående, oberoende hotell.