SAS lanserar Amadeus Fare Families

Amadeus Fare Families bidrar till ökad försäljning av tilläggstjänster och transparenta valmöjligheter för resenärerna

Stockholm, den 27 april 2016 – Ibland kan det ta lång tid att scrolla och klicka sig igenom alla val när man ska boka en resa. Att välja säte, sittplats med extra benutrymme, en återbetalningsbar biljett eller lägga till en extra väska borde gå snabbt och enkelt. Vad alla tillval i slutänden kostar ska vara tydligt från början.

SAS har valt Amadeus nya lösning Fare Families för att kunna visa sina sedan länge kända prisfamiljer även i resebyråledet. En prisfamilj kan inkludera möjligheten att avboka eller ändra sin biljett, att checka in ett extra bagage eller boka ett säte och på så sätt blir varje prisfamilj skräddarsydd efter varje resenärs behov.

- Vår vision är att underlätta för frekventa resenärer i Skandinavien. Som en del i detta lanserar nu SAS Amadeus Fare Families för att förenkla och förbättra säljupplevelsen för både resebyråer och resenärer, säger Tobias Jönsson, VP Revenue Management på Scandinavian Airlines.

Amadeus Fare Families kommer att finnas tillgängligt för resenärer via resebyråer från och med april.

Resebyråer kommer se att Amadeus Fare Families förbättrar deras förmåga att anpassa sina erbjudanden och identifiera möjligheter till merförsäljning. Biljettpriserna kommer även att finnas tillgängliga för företagsresenärer via Amadeus verktyg för företagsbokningar.

- Fare Families erbjuder stora möjligheter för de flygbolag som vill förenkla och förbättra köpupplevelsen för både resenärer och resebyråer samtidigt som det förbättrar försäljningen av tilläggstjänster avsevärt, säger Decius Valmorbida, Vice President of Distribution Marketing på Amadeus.

Under 2015 såg Amadeus en ökning på nästan 100 procent bland mängden tilläggstjänster som såldes av resebyråer både online och offline. Amadeus Fare Families erbjuds nu av 25 flygbolag världen över och ytterligare tio flygbolag håller på att implementera lösningen under nästkommande månader.

Åsa Brögger
Marketing Communications Manager, Amadeus Scandinavia
E-mail: asa.brogger@sca.amadeus.com

SAS är Skandinaviens ledande flygbolag och har ett attraktivt erbjudande till frekventa resenärer. Under 2014/2015 reste totalt 28,1 miljoner passagerare med SAS till 119 destinationer i Europa, USA och Asien. Medlemskapet i Star Alliance ger kunder tillgång till ett brett nätverk. Star Alliance erbjuder sammanlagt över 18 500 dagliga avgångar till 1 330 destinationer i 192 länder världen över.

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala resebranschen. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 13 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS. MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca och den globala bloggen www.amadeus.com/blog