SAS migrerar till Amadeus Altéa Revenue Management Suite

Flytten hjälper SAS att bemöta ”buy-down”-effekten förknippad med traditionella metoder för revenue management

Stockholm, 17 juni 2015 – SAS (Scandinavian Airlines) inledde 2013 ett strategiskt samarbete som innebar att flygbolagets erfarna experter inom revenue management flyttades över till Amadeus. Nu har SAS slutfört migreringen till Amadeus Altéa Revenue Management Suite vilket lägger grunden till den mest exakta och intelligenta prissättningen av flygbolagserbjudanden.

Flygbolagen undersöker idag nya möjligheter till ökade intäkter, till exempel genom dynamisk prissättning, Fare Families och tilläggstjänster. Här är det avgörande att processerna för revenue management är ändamålsenliga. Lösningar för revenue management spelar en betydande roll för att kunna ge rekommendationer kring bästa priser och paketering av flygbolagens erbjudande. Den senaste tekniken för revenue management är därför kritisk för de flygbolag som söker konkurrensfördelar genom merchandising, det vill säga försäljnings- och marknadsföringsstrategier som breddar flygbolagens erbjudande.

För att bemöta konkurrensen från lågprisflygbolag och mer transparenta verktyg för prisjämförelser har traditionella flygbolag i ökande grad infört flexibla biljettstrukturer. Affärsstrategin utmanar de gamla revenue management-systemen, som förutspår en ökad efterfrågan i lågprisklasser och en minskning i prisklasserna med högre vinstmarginal. Detta ger en felaktig bild av efterfrågan bland konsumenter, då systemen inte väl nog förstår resenärer som köper lågprisbiljetter men samtidigt förväntar sig att kunna köpa till valfria tilläggstjänster. Amadeus Altéa Revenue Management Suite är utvecklad särskilt för att övervinna denna utmaning, känd som ”buy-down”-effekten, som är den största enskilda källan till förlorade intäkter för dagens nätverksflygbolag.

– Idag tyngs nätverksflygbolagen av komplexa IT-lösningar för revenue management och buy-down-effekten i försöket att ta kontroll över intäkterna, säger Tobias Jönsson, VP Revenue Management på SAS. Vi är därför glada över att tillsammans med Amadeus arbeta på en lösning som tacklar dessa utmaningar och som är fullt integrerad med våra andra Altéa-system. Migreringen till Amadeus Altéa Revenue Management fullbordades sömlöst och lägger grunden till att kunna optimera prissättningen av både flyg och, i framtiden, tilläggstjänster.

– Amadeus har rätt förutsättningar för att leverera denna unika lösning för revenue management till följd av vår förmåga att använda mer exakt och komplett data hämtad från Amadeus Altéa-plattformen, andra källor hos Amadeus och externt håll, samt omfattande realtidsdata från flygbolaget själv, säger Julia Sattel, VP Airline IT på Amadeus. Lösningens heltäckande design möjliggör en högre grad av automatisering och innebär att SAS nu kan sätta korrekta priser på relevanta erbjudanden för resenärer och automatiskt registrera när resenärer även köper tilläggstjänster. Lösningen är i linje med vår vision om ett globalt ekosystem för resor där resenären står i fokus.

Den här övergången gör det möjligt för SAS att utnyttja fördelarna hos en unik lösning från Amadeus Airline IT, med ett system som är byggt för att klara förändringar och framtida tillväxt, något som stärker företagets ledande ställning inom O&D revenue management. Det automatiserade systemet frigör tid för intäktsanalytiker att istället fokusera på värdeskapande aktiviteter åt flygbolaget och förser dem med användarvänliga, realtidsbaserade verktyg.

Migrationen följer ett långsiktigt strategiskt samarbete mellan Amadeus och SAS, som inleddes 2013, med etableringen av ett kompetenscenter i Köpenhamn. Över 20 SAS-medarbetare, många av dem experter inom revenue management, flyttades över till Amadeus för att utveckla området och skapa innovationer som gynnar alla användare av Altéa.

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala resebranschen. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 71 lokala organisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca