THAI och Amadeus i nytt innehållsavtal

Amadeusanslutna resebyråer över hela världen får garanterad tillgång till THAI:s och THAI Smiles hela utbud av avgångar, biljettpriser och tillgänglighet.

Stockholm, 24 maj, 2013: Amadeus, en ledande teknikleverantör till globala reseindustrin, och thailänska flygbolaget Thai Airways International (THAI) har tecknat ett långsiktigt heltäckande innehållsavtal som gör att flygbolaget får tillgång till Amadeus världsomspännande nätverk av resebyråer.

Amadeusanvändare över hela världen kommer nu få garanterad tillgång till samtliga avgångar, biljettpriser och tillgänglighet för de fler än 18 miljoner flygstolar som årligen säljs av THAI och dess nya varumärke THAI Smile. Det nya avtalet innebär att Amadeusanvändare får tillgång till samma innehåll hos THAI och under samma villkor som för flygbolagets direktkanaler och andra distributionskanaler, inklusive flygbolagets biljettkontor, kundtjänstcenter och hemsida.

– Amadeus har varit en enastående partner till THAI under de senaste två decennierna och har hjälpt oss i vårt mål att bli det ledande flygbolaget i Asien och ett av de främsta i världen. Vi är glada över att utöka samarbetet med Amadeus, vilket säkerställer att resebyråer över hela världen får bästa möjliga tillgång till hela vårt utbud av resor och tjänster, säger Danuj Bunnag, Executive Vice President, Commercial på THAI.

– Amadeus strävar efter att säkra långsiktiga distributionsavtal med ledande flygbolag världen över för att förse vårt nätverk av resebyråer med det mest omfattande utbudet av flygalternativ. Med tanke på den viktiga roll som distribution genom resebyråer spelar, ger långsiktiga avtal som detta stabilitet åt både flygbolag och resebyråer, säger Jesper Söderström, VD på Amadeus Scandinavia.

Thai och Amadeus har samarbetat sedan 1990, då flygbolaget blev Amadeus första asiatiska kund. Sedan dess har flygbolaget tillämpat ett flertal av Amadeus lösningar, bland annat verktyg för att maximera sin lönsamhet.

VD, Amadeus Scandinavia

Om Thai
Thai Airways International Public Company Limited (THAI), det främsta nationella flygbolaget i Thailand, grundades 1960. THAI hanterar för nuvarande i genomsnitt 941 flygningar varje vecka på inhemska och internationella rutter till 73 destinationer i 35 länder som tillsammans omfattar fem kontinenter, inklusive Europa, Afrika, Asien, Australien och Nordamerika. Nyckeln till THAI:s framgångar är företagets prisbelönta flyg- och marktjänster, bekväma flygtider och punktlighet.

Under 2012 transporterade THAI totalt 20,62 miljoner passagerare och opererade en flotta på 95 flygplan. Per 31 december 2012 uppgick företagets totala tillgångar till 304 096 miljoner Baht, med  till fullo betalt kapital om 2 182 771 917 aktier med ett nominellt värde om 10 Baht per aktie. Företaget ägs till 51,03 procent av kungliga thailändska regeringen genom finansdepartmentet. THAI har 25 412 anställda.

THAI:s filosofi är att ge full service till premiumpassagerare samtidigt som högsta möjliga servicenivå ges till fritidsresenärer som står för över 80 procent av företagets totala intäkter från passagerartrafik. THAI har som målsättning av bli “First Choice Carrier with Touches of Thai”.

För mer information besök www.thaiairways.com

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade tekniska lösningar för den globala reseindustrin. Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, färjebolag m.fl.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och affärsresebyråer).

Amadeusgruppen har runt 10 000 anställda över hela världen, fördelade på centralkontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (operativ verksamhet), samt 73 lokala Amadeusorganisationer världen över.

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell. Under 2012 rapporterade företaget motsvarande intäkter på 2 910 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 108 miljoner euro.

Amadeus är noterat på den spanska aktiebörsen under förkortningen ”AMS.MC” och ingår i indexet IBEX 35.

För mer information om Amadeus, besök www.amadeus.com/sca