Trenitalia i globalt distributionsavtal med Amadeus

Trenitalia blir hösten 2012 det första tågbolaget att helt integreras med Amadeus plattform Rail Sales, vilket gör deras reseutbud tillgängligt i valda marknader och kanaler.

Stockholm, 12 juli 2012: Italienska tågbolaget Trenitalia tecknar ett distributionsavtal med Amadeus som innebär att tågbolagets reseutbud distribueras genom Amadeus samtliga kanaler. Det gör att resebyråer över hela världen från och med hösten 2012 kan boka biljetter på linjerna Frecce Alta Velocità och Frecciabianca genom Amadeus globala distributionssystem, vid sidan av befintliga säljkanaler. Med start 2013 kommer resebyråer dessutom att kunna göra bokningar för samtliga medel- och långdistanssträckor hos Trenitalia.

Genom att använda Amadeus globala distributionsnätverk, med 91 000 försäljningsställen, kan Trenitalia nå nya marknader. Samtidigt breddar företaget distributionen utöver de traditionella kanalerna, och ökar närvaron på strategiska marknader som Centraleuropa, Nordamerika och Asien. Lösningen kommer att göra resebyråernas arbete enklare och mer flexibelt när de väljer och bokar resor med Trenitalia. För resenären innebär detta en smidigare bokningsupplevelse.

Avtalet innebär bland annat att resebyråer som använder Amadeus Selling Platform får en standardiserad tillgång till Trenitalias tjänster, och bokningar kan både göras genom söklösningen FlyByRail, som omfattar flyg och tåg, och Rail Agent Track, som omfattar enbart tåg. Detta kommer att göra det enklare för både resenärer och resebyråer att jämföra Trenitalias tjänster med flyg på samma sträcka, vilket ger resenärerna större valfrihet och transparens av utbudet, och förbättrad produktivitet för resebyråerna.

Den europeiska tågsektorns pågående avreglering gör att konkurrensen ökat, och Trenitalia har under flera år arbetat för att hantera den växande utmaningen från flyg och vägtransportbolag. Man har bland annat ökat antalet tilläggstjänster och kvaliteten hos dessa, samtidigt som prissystem och distribution har justerats. Resultaten från aktuella kundundersökningar ger Trenitalias höghastighetståg Frecce AV väl godkänt. Samarbetet med Amadeus ligger därför i linje med Trenitalias strävan efter mer avancerade lösningar som gynnar passagerarna.

En undersökning från Amadeus visade nyligen att höghastighetståg kommer att vara det vanligaste transportsättet inom Europa för affärs- och privatresenärer år 2020. Rapporten visade även att antalet globala passagerare under samma period kommer att öka till 330 miljoner. De senaste åren har antalet passagerare med Trenitalias höghastighetståg ökat kraftigt, och nådde 2011 25 miljoner.

VD, Amadeus Scandinavia

Amadeus är en ledande leverantör av avancerade transaktionsbaserade tekniklösningar för den globala rese- och turistbranschen.

Kundgrupper inkluderar operatörer (flygbolag, hotell, tåg, rederier osv.), återförsäljare (resebyråer och webbsidor) och köpare (företag och privatpersoner).

Amadeus bygger på en transaktionsbaserad affärsmodell som genererade mer än 947 miljoner transaktioner år 2011.

Amadeus har kontor i Madrid (huvudkontor), Nice (utveckling) och Erding (dataprocesscenter), samt regionala kontor i Miami, Buenos Aires, Bangkok och Dubai. Amadeus kunder återfinns i 195 länder och servas genom 73 lokala Amadeuskontor.

Amadeus är listade på aktiebörserna i Madrid, Barcelona, Bilbao och Valencia och handlas under förkortningen ”AMS.MC”. Under 2011 rapporterade företaget en omsättning på 2 712 miljoner euro och ett EBITDA-resultat på 1 039 miljoner euro. Amadeus har över 10 000 anställda världen över med sammanlagt 123 nationaliteter representerade på sina centrala kontor.

För mer information om Amadeus, gå in på www.amadeus.com/sca