• Amadeus/

Undersökning bland resebyråer visar att hyrbilsbokningar via Amadeus Cars kan spara både tid och pengar

Resultat från en extern studie av resebyråers bokningsrutiner kring hyrbilar visar att Amadeus Cars överträffar både callcentertjänster och bokning direkt på hyrbilsföretagens webbplatser när det gäller snabbhet och kostnadsbesparingar.

Stockholm den 15 oktober, 2009, Amadeus lät nyligen genomföra en fältundersökning för att kartlägga tiden det tar för resebyråer att hantera bokningar av hyrbil. Tre separata bokningsmetoder jämfördes: bokning via systemet Amadeus Cars, bokning direkt på uthyrningsföretagens webbplatser samt användning av callcentertjänst. Den oberoende undersökningen genomfördes av konsultföretaget ALTEN Ingeniería som lät göra över 400 mätningar i samband med bokning på 34 olika resebyråer i Frankrike och Spanien. Mätningarna visade att Amadeus Cars i genomsnitt var 1 min och 12 sekunder (46%) snabbare än webbkanalen och 1 min och 47 sekunder (59%) snabbare än callcenters (efter att väntetiden i telefon räknats bort). Samtliga bokningsscenarier som användes för att testa respektive lösning observerades i en vanlig resebyråmiljö och av en neutral forskargrupp. I intervjuer med resebyråerna framgick att en av de stora fördelarna med Amadeus Cars är möjligheten att integrera olika bokningsnummer och delar av en resa till en samlad PNR bokning. Sådan automation gör att byråer kan hantera kundens bokning mer effektivt och underlättar när det gäller att ändra i en bokning eller uppdatera resvägar. Dessutom möjliggörs backoffice-integration, med minimal manuell inblandning. Resebyråer upplever allt lägre eller obefintliga flygprovisioner och med ökande konkurrens från direktförsäljning blir alternativa inkomstkällor allt viktigare. Att kunna leverera nya mervärden till kunderna är nyckeln till att klara konkurrensen och stärka sin ställning på marknaden. Biluthyrning är ett område med stor potential men samtidigt ett område där det är viktigt att bokningsprocessen är effektiv för att potentiella marginaler inte ska gå upp i rök. - Studien ger oss konkreta fakta på det vi har hävdar när vi talar om Amadeus Cars och GDS-bokning generellt, säger Monica Hansen, Channel Manager, Travel Services på Amadeus och ansvarig för adopteringsarbetet med Amadeus Cars i Skandinavien. Förutom att Amadeus Cars ökar tillgängligheten till hyrbil inom ramen för GDSen och därmed underlättar hanteringen ser vi resultatet som ett tydligt bevis på att det även kan öka byråernas produktivitet och därmed marginal samtidigt som servicen till kunderna förbättras. - Att hantera bokningar av hyrbil i GDSen har ofta betraktats som krångligt med en djungel av priser, regler och försäkringar samt krav på förkunskap om olika bilmodeller för att hittar rätt. Tack vare utvecklingen av program med detaljerad och strukturerad information, användning av multimedia för fotografier av biltyper etc. har hanteringen underlättats betydligt, säger Monica Hansen. Nästa generation av Amadeus Cars, Cars Plus, lanseras i Skandinavien nästa år. Hela rapporten med analyser och uppgifter om hur studien gjordes finns att ladda ner från: www.amadeus.com/showmethevalue Rapporten har titeln “Measuring how travel agents can profit from car booking solutions”.