Företrädesemission i Fotoquick om 6,75 mkr

Report this content

Detta pressmeddelande får inte distribueras eller offentliggöras i USA, Australien, Japan, Nya Zeeland eller Kanada. Erbjudandet riktar sig ej till sådana personer vars deltagande förutsätter ytterligare prospekt, registrerings- eller andra åtgärder än som följer av svensk rätt.

• Nyemission genomförs genom att utnyttja bemyndigandet om 1.500.000 aktier som styrelsen fick på ordinarie bolagsstämma. • Nyemission om högst 6,75 mkr varav 6,1 mkr med företrädesrätt för aktieägarna och 0,65 mkr utan företrädesrätt. • Aktieägare äger rätt att teckna en ny aktie för fyra befintliga aktier. • Emissionskurs om 4,50 kronor per aktie. • Styrelsen förbehåller sig rätten att dra tillbaka emissionen om försäljningen av den svenska butiksrörelsen till Aircall inte kan genomföras. Bakgrund och motiv Fotoquick är idag en av de största aktörerna på marknaden för foto och digitala bilder i Sverige, Finland och Portugal vad gäller varumärkeskännedom och marknadstäckning. Koncernen består av fyra rörelsedrivande verksamheter, moderbolaget Fotoquick där den svenska butiksrörelsen ligger och de helägda dotterbolagen Fotosport (Portugal), EiriKuva (Finland) och Önskefoto (Sverige). Dotterbolagen har alla tillkommit via förvärv sedan halvårskiftet 2005. I och med Aircall-affären (”Affären”) som beräknas slutföras under 2006 kommer den svenska butiksrörelsen att avyttras till Aircall AB. Affären är villkorad bl.a. av att Aircalls rekonstruktion lyckas och att bolagsstämman i Fotoquick AB godkänner affären. Affären innebär att moderbolaget Fotoquick AB (publ) inte längre har en rörelsedrivande verksamhet. Detta medför även att styrelsen har haft anledning att se över koncernens framtida verksamhet. Erbjudandet och emissionslikviden skall säkerställa att Bolaget kan slutföra Affären och påbörja arbetet med att skapa den förändrade koncernen: • Fotoquick skall i framtiden investera i och via aktivt ägande utveckla bolag som genom produktutveckling och utveckling av nya distributionsformer möter konsumenters efterfrågan på nya digitala bildprodukter. • Fotoquick skall via aktivt ägande delta i den pågående konsolideringen av den europeiska foto- och bildmarknaden. • De hel- eller delägda bolagen skall fungera självständigt under starka egna ledningar. Dotterbolagen är idag helägda. Styrelsen ser framför sig att flera av innehaven idag (och även framtida innehav) kan vara delägda med andra externa parter. Även särnoteringar av dotterbolag på andra publika marknader kan bli aktuella. Försäljningen av delar av dotterbolagen skall göras för att frigöra kapital för andra framtida investeringar samt för att synliggöra värden i dotterbolagen. Förutsatt att affären genomförs skall Bolaget byta namn. Styrelsen kommer att föreslå Bolagsstämman ett namn som bättre beskriver Bolagets nya profil. Emissionen Erbjudandet omfattar totalt 1 500 000 aktier, varav 1 363 921 aktier emitteras med företrädesrätt för befintliga aktieägare och 136 079 aktier med avvikelse från befintliga aktieägares företrädesrätt. Aktierna som emitteras med avvikelse från befintliga aktieägares företrädesrätt skall fördelas i första hand pro-rata efter innehav mellan befintliga aktieägare som anmäler intresse att teckna utöver det de har företräde till och i andra hand till externa investerare som tecknar sig utan företräde. Villkor i sammandrag Nedan följer i sammandrag villkor och tidsplan för företrädesemissionen. • Fyra gamla aktier berättigar till teckning av en ny aktie • Teckningskursen är 4,50 kronor per aktie • Sista dag för handel i Fotoquick-aktien inklusive teckningsrätt är 28 september, 2006 • Avstämningsdag för rätt till deltagande i företrädesemissionen är 3 oktober, 2006 • Handel i teckningsrätter kommer att ske under perioden 9 oktober – 17 oktober, 2006 • Teckningstid är 9 oktober – 20 oktober, 2006 • Informationsmemorandum, anmälningssedel samt emissionsredovisning kommer att skickas till Fotoquicks direktregistrerade aktieägare med början omkring den 6 oktober 2006. • Teckningskursen och teckningstiden kommer att vara densamma i den emission som sker med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Stockholm den 25 september 2006 Fotoquick AB (publ) Styrelsen För ytterligare information, kontakta: Gustaf Öhrn, VD Fotoquick telefon: 070-420 44 36 Göran Nordlund, styrelseordförande Fotoquick telefon: 070-433 13 20 Fotoquick AB (publ) Bibliotekstorget 8 171 45 Solna Tel. 08-514 96 130 Org nr: 556476-0782 www.fotoquick.se