Fotoquick säljer den svenska butiksrörelsen

Report this content

- Fotoquick har slutit ett avtal där man säljer sin svenska butiksverksamhet till Aircall - Gustaf Öhrn avgår som VD för Fotoquick.

Fotoquick har slutit ett avtal om att sälja sin svenska butiksrörelse. Köpare är butikskedjan Aircall, en oberoende mobiltelefon kedja. Affären inkluderar 34 butiker i Sverige och ett hundratal anställda berörs. Avtalet är villkorat av att Aircall löser sin pågående finansiering/rekonstruktion. - Affären ska ses som en naturlig del i konsolideringen av mobiltelefoni och foto/bild branchen, där mobilkameran med förbättrad prestanda alltmer tar över som den nya kompaktkameran. Som ett resultat av sammanslagningen kommer Aircall att utöver sitt mobil erbjudande även att erbjuda Fototjänster. - Vi är övertygade om att det nya Aircall med cirka 60 butiker och en god geografisk täckning, och ett erbjudande förstärkt av moderna bildprodukter kommer att bli en framgångsrik aktör på den svenska marknaden. - Som, vi har nämnt i våra senaste kvartalsrapporter har den svenska butiksrörelsen dragits med lönsamhetsproblem under en längre tid och detta är den strukturaffären som vi strävat efter att genomföra. Detta kommer att förbättra lönsamheten i Fotoquick koncernen. De kvarvarande delarna av Fotoquick koncernen efter affärens genomförande är är Önskefoto, portugisiska Foto Sport och finska Eirikuva – vilka tillsammans idag står för cirka. 75 procent av koncernens omsättning. Styrelsen för Fotoquick meddelar samtidigt att Gustaf Öhrn lämnar bolaget efter sex månader som VD. En process har redan inletts för att rekrytera en ny VD för Fotoquick-koncernen. - ”Jag har jobbat hårt och länge för att den som jag bedömer bra och naturliga sammanslagningen av Fotoquick och Aircall så därför känns det bra att vi nu har signerat avtalet och jag ser fram emot att fortsätta jobba med slutförandet och genomförandet av denna affär under min uppsägningstid”, säger Gustaf Öhrn, VD för Fotoquick. - Gustaf Öhrn lämnar Fotoquick av personliga skäl, vilket vi i styrelsen har full respekt för. Han kommer att vara kvar i bolaget under den sex månader långa uppsägningstiden och han kommer att fortsätta arbeta med de strategiska processer som han har påbörjat, säger Göran Nordlund, styrelseordförande i Fotoquick. För mer information kontakta: • Gustaf Öhrn, VD Fotoquick telefon: 070-420 44 36 • Göran Nordlund, styrelseordförande Fotoquick telefon: 070-433 13 20