KRAFTIGT FÖRBÄTTRAD LÖNSAMHET OCH AVTAL OM FÖRSÄLJNING AV SVENSKA BUTIKSVERKSAMHETEN.

Koncernen visade kraftigt förbättrad lönsamhet i det tredje kvartalet som en följd av ökad omsättning, i enlighet med plan, framförallt i Fotosport och Eirikuva. Även Önskefoto utvecklas enligt plan.

Fotoquick AB (publ) tecknade den 25 augusti 2006, ett avtal om att avyttra tillgångarna relaterade till den svenska butiksverksamheten till Aircall AB.

Styrelsen fattade den 25 september beslut om att genomföra en nyemission om högst 6,75 mkr genom att utnyttja bemyndigandet om 1 500 000 aktier som styrelsen fick vid ordinarie bolagsstämma 11 maj 2006.

Efter periodens utgång, den 19 oktober, har Aircall meddelat att man framgångsrikt avslutat sin rekonstruktion, vilket innebär att Fotoquick AB (publ) i enlighet med plan och avtal avser att slutföra försäljningen av den svenska butiksverksamheten till Aircall under fjärde kvartalet.
Rapportperioden 1 juli till 30 september 2006

• Nettoomsättningen uppgick till 116 029 kkr (38 613 kkr), vilket är en ökning med 200 %. Ökningen kan till stor del hänföras till förvärven i Portugal och Finland. Totala intäkterna under kvartalet uppgick till 117 277 kkr (39 113 kkr). Jämfört med intäkterna i första kvartalet 76 576 kkr och andra kvartalet 100 749 kkr, har de totala intäkterna i kvartal tre ökat med 52 % respektive 16 %, dock skall hänsyn tas till att intäkterna i de finska dotterbolagen konsoliderades från och med februari 2006.

• Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till 2 285 kkr (-5 115 kkr). Jämfört med första och andra kvartalet har förlusterna bromsats upp kraftigt som en följd av ökad försäljning i den portugisiska och finska verksamheten. Bolaget upplever dock fortfarande en svag lönsamhet inom den svenska butiksverksamheten. Jämförbara resultat från första kvartalet är -22 943 kkr och andra kvartalet -9 457 kkr.
• Fotobranschen präglas av starka säsongsvariationer. Försäljningsmässigt uppvisar butiksverksamheten störst omsättning under tredje kvartalet. Fjärde kvartalet uppvisar hög omsättning och lönsamhet i framförallt Önskefotos kalenderverksamhet.
• Resultat efter skatt uppgick till -2 153 kkr (-7 759 kkr).
• Resultat per aktie uppgick till -0,4 kr (genomsnittligt antal aktier uppgår till 5 455 685).