Amasten förvärvar i Eskilstuna för 465 mkr

Amasten Fastighets AB (publ) växer vidare i Eskilstuna och har idag tecknat avtal om att förvärva tio fastigheter i attraktiva lägen. Affären genomförs i bolagsform och baseras på ett underliggande fastighetsvärde om 465 mkr.

Fastigheterna omfattar 15 500 kvm bostäder. Totalt ingår 242 hyreslägenheter och 5 700 kvm lokaler. Dessutom ingår en centralt belägen byggrätt om 5 000 kvm med 48 lägenheter. Sex av fastigheterna är belägna strax norr om citykärnan, tre strax söder om och en i citykärnan. Hyresvärdet uppgår till cirka 26,6 mkr. Säljare är Klara Framtid AB och tillträde bedöms ske under juli 2021.

Amasten förvaltar innan förvärvet 181 lägenheter i Eskilstuna och har 152 lägenheter under nyproduktion, vilka färdigställs 2022.

- Genom förvärvet ökar vi vårt fastighetsbestånd betydligt i Eskilstuna, vilket ger synergier i förvaltningen. Det finns också stora möjligheter till värdeskapande förvaltning i de förvärvade fastigheterna. Vi blir en allt större fastighetsaktör i Eskilstuna och kommer att inneha drygt 600 lägenheter 2022, när byggprojekten färdigställts, i en stad som växer mer än rikssnittet, säger Mikael Rånes, VD på Amasten Fastighets AB.

Mikael Rånes, VD, Tel: +46 (0)70-975 14 63, mikael.ranes@amasten.se

Mattias Lundgren, Vice VD, Tel: +46 (0)70-369 48 00, mattias.lundgren@amasten.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktperson(er)s försorg, för offentliggörande den 23 juni 2021 kl. 16.11 CET.

______________________________________________________________________

Amasten är ett fastighetsbolag som förvaltar, utvecklar och bygger bostäder. För ytterligare information besök vår hemsida www.amasten.se. Aktierna i Amasten är noterade på Nasdaq First North Premier och bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB, telefon 08-528 00 399, info@fnca.se.

Citat

Mikael Rånes, VD