• Amazing Projects/

Eva Swartz Grimaldi och Caroline Dinkelspiel lanserar kulturprojektet Livet och Musiken, i samarbete med Eric Schüldt.

Report this content

Två av kultur- och media-branschens mest erfarna profiler drar igång en ny och gemensam verksamhet. Konceptet, Livet och Musiken, en intervjuserie med koppling till musik, blir deras första projekt som de gör tillsammans med en av Sveriges mest uppskattade programledare och kulturjournalister - Eric Schüldt. Gemensamt såg de ett behov av nya, roliga och smarta kulturprojekt i en tid när det personliga mötet och det lågmälda, begåvade samtalet blir alltmer sällsynt.

"När Caroline, Eric och jag träffades över en kopp kaffe i våras föddes konceptet till Livet och Musiken. Att vi nu förverkligar vår idé i min hemstad Örebro och att författaren Lena Andersson blir Erics första gäst gör mig oerhört glad”, säger Eva Swartz Grimaldi.

”Eva och jag har sedan tiden tillsammans på TV4 alltid velat arbeta tillsammans igen och nu blir det äntligen av. Livet och Musiken är ett så spännande projekt och ligger helt i linje med våra intressen och kunskaper”, kommenterar Caroline Dinkelspiel.

Livet och Musiken är ett djuplodande och personligt samtal där Eric Schüldt möter en känd person på scen, inför publik. Gästen intervjuas om sitt liv samt väljer musik som framförs live och som illustrerar och förstärker gästens berättelse.
”I mitt yrke som journalist har det länge funnits två huvudspår. Att undersöka livet, själen och tillvarons mysterier i långa samtal, samt att berätta och tala om musik. Nu kommer jag för första gången få göra båda sakerna samtidigt”, säger Eric Schüldt.

Erics första gäst, författaren Lena Andersson, är beundrad både för sina precist formulerade böcker, sina insiktsfulla krönikor och sina tankeväckande radioprogram. Det blir ett möte mellan två av Sveriges mest intressanta kulturprofiler.

Premiären för Livet och Musiken sker på Örebros Konserthus onsdagen den 12 september kl. 19.00. Lenas musikval kommer att framföras av en stråkkvartett bestående av Lena Sjölund, Johan Andersson, Kate Pelly och Andreas Tengberg.

Eric Schüldt är en av Sveriges mest uppskattade programledare och kulturjournalister. Han har bl.a arbetat med ett antal radioprogram, Schüldt i P2, Människor och Tro och Kulturnytt i P1. Eric har också under flertalet år medverkat i SVTs kulturpanel samt varit programledare för tv-programmet Idévärlden. Idag hörs Eric i sitt program Text och Musik i P2 och i sin poddcast 60 minuter som han gör i samarbete med Expressen.
Eric har tilldelats Dagens Nyheters kritikerpris Lagercrantzen 2015 och Schüldt i P2 vann musikerklassen i Prix Italia 2007.

Eva Swartz Grimaldi började sin karriär inom media på Meter Film & Television. Efter två år som VD slutade hon för att bli programdirektör på TV4. År 2005 lämnade Eva TV4 för att bli VD för bokförlaget Natur & Kultur. Sedan ett antal år tillbaka är Eva verksam i ett antal styrelser. Hon är ordförande i Norstedts Förlagsgrupp, Apotea, designbyrån Doberman, Michaël Berglund AB samt styrelseledamot i bl.a Stockholms Universitet och Stockholm Konserthus.

Caroline Dinkelspiel har arbetat i mediabranschen hela sin yrkesverksamma karriär. Efter juristexamen på Stockholms Universitet började hon på TV4 och fann sedan sin nisch i att förhandla internationella tv-rättigheter. De senaste tre åren har Caroline arbetat på HBO Nordic där hon har varit ansvarig inköpare för många av HBO Nordics mest framgångsrika serier som tex Twin Peaks.

Mer information: www.livetochmusiken.se, www.amazingprojects.se

Kontakt: caroline@dinkelspiel.com; eva.swartz@grimaldi.se