Detta händer i sommar på Amazon Prime Video

Under sommaren har flera nya serier premiär på Amazon Prime Video. Dessutom presenteras nya namn till den andra säsongen av American Gods.

Serier med premiär i juli

Rock & Roll Hall of Fame - 1 Juli

Den 33 upplagan av den årligt återkommande Rock & Roll Hall of Fames kommer finnas tillgänglig på Prime Video i Sverige från och med den 1 juli. För första gången någonsin får de svenska rockfansen chansen att följa detta stjärnspäckade evenemang.

Årets ceremoni ägde rum den 14 april på Public Auditorium i Cleveland, USA, där rockikoner som Bon Jovi, Dire Strait, The Cars och Moody Blues blev ärade med platser i Rock & Roll Hall of Fame.

Se ceremonins officiella trailer här: https://youtu.be/-KVP0gHUOaI

Eat.Race.Win - 27 juli

Dokumentärserien EAT. RACE. WIN. har premiär fredag den 27 juli, endast på Prime Video. Serien följer Hanna Grant, den första kvinnliga kocken vid det berömda Tour de France loppet. Samtliga sex avsnitt kommer vara tillgängliga att streama från och med den 27 juli, vilket sammanfaller med lanseringen av Grants senaste kokbok under samma namn.

Kocken Hanna Grant tar med oss på ett äventyr bakom kulisserna av världens största årliga sportevenemang, där hon förser Australiens professionella cykellag Orica-Scott Australiens professionella cykel lag Orica-Scott med mat. Medan Orica-Scott’s sportdirektör uppmuntrar cyklisterna till seger, tar Grant och hennes lag fram dagliga menyer för att hålla cyklisterna fyllda med energi genom de tuffa tävlingssträckorna. Resan ger oss en inblick i vad som krävs för att prestera på en näst intill omänsklig nivå under det 21 dagar långa racet.

Dietland - 31 juli

Alla avsnitt av den mörka komediserien Dietland kommer finnas tillgängliga på Prime Video från och med den 31 juli. Serien baseras på Sarai Walkers bästsäljare från 2015 med samma namn och följer Joy Nashs karaktär Plum Kettles resa när hon utforskar problemen som kvinnor bemöter i samhället idag. Under 10 avsnitt får vi ta del av Plums liv som spökförfattare åt redaktören av en av New Yorks hetaste modetidningar samtidigt hon brottas med självacceptans.

Andra nyheter som ni kanske missade i juni

Nicole Kidman

Amazon Studios har skrivit kontrakt med Oscarsbelönade Nicole Kidman och hennes produktionsbolag Blossom Films. Avtalet innebär ett samarbete för att skapa serier och filmer exklusivt för Amazon Prime Video.

Vince Gerardis

Amazon Studios har skrivit kontrakt med Game of Thrones-producenten Vince Gerardis. Studion kommer få tillgång till Gerardis omfattande bibliotek av immateriella rättigheter till science fiction-författare som Robert Silverberg och David Brin.

Monkeypaw Productions

Amazon Studios har skrivit kontrakt med Oscarsbelönade kreatören Jordan Peele och hans produktionsbolag Monkeypaw Productions. Företagen jobbar för tillfället tillsammans på den kommande dokumentärserien Lorena och kommer nu att samarbeta kring fler spännande projekt framöver.

Invincible

Amazon Studios har bekräftat att Robert Kirkmans animerade serie Invincible får grönt ljus, serien kommer baseras på den populära serietidningen med samma namn. Den åtta avsnitt långa serien kommer ha premiär på Amazon Prime Video.

Just For Laughs dokumentärserie

Amazon har gett grönt ljus till en namnlös dokumentär serie i samarbete med Montreal Just for Laughs Festival. Under sex avsnitt kommer vi följa framtidshopp inom komedi från New York och Los Angeles medan de tävlar om att bli valda till New Face showcase. Tidigare har världsstjärnor som Kevin Hart, Amy Schumer och Jimmy Fallon vunnit tävlingen. Serien kommer ta med tittarna in i komedivärlden och visa hur komikerna bemöts av utmaningar, motgångar och framgångar i deras strävan efter ett genombrott.

Barry Jenkins kommer regissera Underground Railroad

Oscar och Golden Globe-belönade Barry Jenkins kommer regissera samtliga avsnitt av den efterlängtade serien The Underground Railroad. Serien baseras på Colson Whitehead’s Pulitzer Prize-vinnande novel, The Underground Railroad. Serien produceras av Jenkins’ PASTEL och Brad Pitts produktionsbolag Plan B Entertainment.

Nya namn klara för andra säsongen av American Gods

Dean Winters, Devery Jacobs och Kahyun Kim är klara för den andra säsongen av American Gods som släpps på Prime Video nästa år.

Säsong två av den hyllade originalserien American Gods består av åtta timmeslånga avsnitt. Dean Winters (”Divorce”, ”John Wick”) spelar Mr. Town som fått i uppgift att ta reda på vad Shadow vet om Mr. Wednesdays plan. Det återstår dock att se om hans effektiva och ovanliga metoder räcker för att gräva fram svaret han letar efter.

Devery Jacobs (”Cardinal”, ”This Order”) spelar Sam Black Crow, en student på universitetet med starkt självförtroende som lever ett ärligt liv. Hon påstår sig tro på mycket men är samtidigt skeptiskt inställd till gudar och den andliga världen.

Kahyun Kim (”Shameless”, ”Freaky Friday”) spelar gudinnan New Media. Hon är en mästare av manipulation och använder cyberrymden som kamouflage.