Gillian Flynn skriver Utopia åt Amazon Prime Video

Prisbelönade Gone Girl-författaren Gillian Flynn blir manusförfattare för Amazon Primes nya serie Utopia. Gillian Flynn kommer även att vara seriens showrunner och exekutiva producent.

Amazon Studios kommer att göra den amerikanska versionen av den brittiska thrillerserien Utopia. Serien består av nio avsnitt och skrivs av Gillian Flynn, som bland annat skrivit manus till HBO:s serie Sharp Objects. Utopia blir den första av flera projekt från Amazon Studios med Flynn som manusförfattare.

Utopia är baserad på den brittiska serien med samma namn, ursprungligen skriven av Dennis Kelly. Tittarna följer en grupp ungdomar som hittar en seriebok från en underjordisk sekt. Boken innehåller konspirationsteorier som verkar vara mer än teorier, och ansvaret att rädda världen landar på ungdomarna. Men en hemlig statlig organisation vill få tag i boken och jagar dem.

– Vi är stora beundrare av Gillian Flynns arbete, säger Nick Hall, Head of Alternative Series på Amazon Studios. Hon skapar serier som låter publiken sväva i konstant ovisshet och undergräver förväntningarna på hennes karaktärer. Hon kommer att ge publiken en serie som de sent kommer att glömma, och tittare världen över kommer utan tvekan knyta an till Utopias berättelse, fortsätter Hall.

Gillian Flynn är också förväntansfull över det kommande uppdraget.

– Utopia är som kreativ kattmynta för mig, säger Gillian Flynn. Jag tycker att Dennis Kellys serie är helt otrolig. Dennis har dessutom varit oerhört generös med att låta mig öppna upp hans värld, leka med den och göra den till min egna, konstiga och vilda värld. Utopia handlar om att utforska frågor genom att väva in dem i mörka och tvistade berättelser. Det är en serie som är viktig, aktuell och lite ”herre jävlar!”. Samtidigt är den även sjukt rolig, fortsätter Gillian Flynn.