Tre serietips för den boktrötte inför världsbokdagen

Den 23:e april firas världsboksdagen av bokfantaster världen över. För den som inte uppskattar läsning eller känner att tiden inte räcker till finns lyckligtvis alternativ. Amazon Prime Video tipsar här om tre originalserier som baseras på prisbelönta böcker. Dessutom bjuds det på en smygtitt in i framtiden.

The Looming Tower

The Looming Tower är baserad på den Pulitzer-prisvinnande boken av Lawrence Wright med samma namn. Berättelsen handlar om det ökade hotet från Usama bin Laden och Al-Qaeda under 1990-talet och undersöker om det var konflikten mellan FBI och CIA som banade väg för 11 september-attacken. Vi får följa de amerikanska specialstyrkorna som alla utåt sett jobbar mot samma mål, att förhindra en överhängande terrorattack mot USA. I det dolda utkämpas dock en maktkamp om äganderätt av betydelsefull information.

I The Looming Tower ser vi den Emmy-vinnande Jeff Daniels (The Martian, Newsroom) och Virginia Kull (Big Little Lies, Twin Peaks). Serien är skapad av den Oscarsbelönade manusförattaren Daniel Futterman (Foxcatcher, Capote) och regisseras av den Oscarsvinnande regissören Alex Gibney (Going Clear: Scientology and The Prison of Belief, We Steal Secrets: The Story of Wikileaks).

Kolla in trailern för serien här:

The Man in the High Castle (säsong ett och två)

Baserad på Philip K. Dicks prisbelönta alternativa historieroman handlar The Man in the High Castle om hur det hade sett ut om de allierade förlorat Andra Världskriget. Serien tar vid cirka 15 år efter krigets slut då stora delar av Amerika och världen delats upp mellan Nazityskland och ett imperialistiskt Japan. Samtidigt som spänningen mellan de två stormakterna tilltar, växer sig en motståndsrörelse allt starkare bland den amerikanska befolkningen. Med Klippiga Bergen som bas följer vi en rebellstyrka vars ledare går under det mystiska alibit ”The Man in the High Castle”.

I serien ser vi skådespelare som Alexa Davalos (Clash of the Titans, Defiants) och Rufus Sewell (Illusionisten, A Knights Tale). Serien är utvecklad av producenten Frank Spotnitz som främst gjort sig känd för kultserien Arkiv X.

Säsong tre kommer ut senare i år, se trailern här:

Vill du börja från början? Här hittar du trailern för säsong ett:

American Gods

I serien som är baserad på den prisbelönta romanen av Neil Gaiman följer vi Shadow Moon och Mr. Wednesday. Deras vägar korsas när Shadow Moon släpps från fängelset och den mystiske Mr. Wednesday tar med honom på en livsomvälvande resa. Efter hustruns död och det nya uppdraget som Mr. Wednesdays livvakt finner sig en förvirrad Shadow Moon i centrum av helt ny värld full av magi och konflikter mellan gamla och nya gudar. Vi ser hur Mr. Wednesday och Shadow Moon försöker återsamla de gamla gudarna i hopp om att de ska återta ett förlorat inflytande i det nya Amerika.

Kolla in trailern för Amecian Gods här:

Kommer under 2019: Good Omens

Den här serien innehåller lika mycket humor som skräck och baseras på den internationellt bästsäljande romanen Good Omens av Neil Gaiman och Terry Pratchett. I serien följer vi den något oklara ängeln och bokhandlaren Aziraphale och hans motspelare, den fartfyllda demonen Crowley, som sedan Begynnelsen levt på jorden bland oss dödliga. Båda två har blivit ganska fästa vid så väl livsstilen som varandra, och tycker därför att det är rätt tråkiga nyheter att jorden kommer gå under i slutet av veckan. På lördag, för att vara exakt. Runt middagstid.

Nu samlas de Goda och Ondas armé, Atlantis återuppstår och stämningen är skakig. Apokalypsens Fyra Ryttare är redo att rida och allt verkar gå enligt den Gudomliga Planen, förutom den lilla detaljen att någon verkar tappat bort Antikrist…

Good Omens kommer till liv av den högt uppskattade regissören Douglas Mackinnon som på sin meritlista kan skriva upp succéer som Doctor Who, Outlander och Sherlock: The Abominable Bride.