Svensk startup, Påhoj, vinner Amazon Launchpad ”Startup of the Year”

Report this content

Amazon Launchpad, samlingsplatsen för unika produkter från startups, har valt ut Malmöbolaget Påhoj som en av vinnarna i den prestigefulla tävlingen

LUXENBURG – 29 juli, 2021 – Amazon har presenterat vinnaren i tävlingen ”Startup of the Year” som är en del av Amazon Launchpad Innovation Awards, en tävling för Europeiska startup-bolag med innovativa produkter. Bland totalt 1800 inskickade bidrag utsågs Påhoj till en av fyra vinnare som vardera erhåller 10 000 EUR och ett års fri tillgång till Amazon Launchpad.

Påhoj har utvecklat en cykelsits, som med hjälp av ett enkelt klicksystem sätts på och tas av från cykeln och dessutom kan göras om till en barnvagn med några enkla handgrepp. Bakom den unika idén står industridesignern och medgrundaren, Lycka von Schantz, med visionen att göra vardagen lättare för småbarnsföräldrar.

”Det är stort att vi bland alla företag har blivit rankade som ett av det mest spännande innovationsbolagen. Sedan vi började sälja vår produkt i år har vi bemötts väldigt positivt och vi är redo att möta den cykelboom som pågår i runt om i världen”, säger designern och grundaren av Påhoj, Lycke von Schantz.

Bolaget består av ett kvinnligt team lett av Sara Sterner som bland annat har arbetat som tillväxtchef på Orbital Systems. Enligt henne skapar de produkter som inte enbart hör hemma i framtiden utan även formar den.

Amazon Launchpad Award, strävar efter att prisa startups som tar innovation in i människors vardag, och som är med och skapar framtiden. Det är precis vad vi gör”, säger Påhojs VD Sara Sterner.

I det första skedet granskades de 1800 inkomna bidragen av en jury baserat på estetik, design och hur unika de är i förhållande till andra produkter på marknaden. Faktorer som hållbarhet, ekonomi och sociala aspekter togs också med i beräkningen. Juryn bestod av Andy Fishburn, Managing Director på Virgin StartUp; Greg Williams, chefredaktör på Wired UK; Jamie Siminoff, vd på Ring; Aditi Singh, General Manager på Amazon Launchpad Europe; och Ryan Frank, Head of Marketplace på Amazon i Spanien.

När juryn bedömt de inskickade bidragen, valde de ut sina favoriter och skickade vidare dem till nästa steg där konsumenter fick möjlighet att rösta fram vinnaren av ”Startup of the Year”. Förutom Påhoj var CasusGrill från Danmark, PlanetCare från Slovenien samt WeWALK och Callaly från Storbritannien med i finalen.

”Vi är stolta över att se en så pass hög innovationsnivå bland anmälningarna i år och är mycket glada över att Påhoj utsågs till en av vinnarna. Innovation är en viktig del i vår företagskultur. Vi fortsätter att ta fram nya lösningar, tjänster och teknologier för våra kunder och vi har blivit en viktig destination för innovativa nya produkter från mindre företag, säger Gulfem Toygar, Country Manager för Amazon Sverige. “Amazon Launchpad har stöttat fler än 2000 startup bolag i Europa och med Amazon Launchpad Innovation Award vill vi visa upp både vårt engagemang för nya varumärken och vår vilja att gjädja våra kunder med nya innovativa produkter.”

Sedan lanseringen år 2015, har Amazon Launchpad samarbetat med fler än 200 olika investerare, startups, acceleratorer och plattformar för gräsrotsfinansiering för att hjälpa startup-bolag lansera sina produkter.

För mer information, kontakta gärna:
BCW Stockholm (Burson Cohn & Wolfe)
amazon.sweden@bcw-global.com

Om Amazon

Amazon vägleds av fyra principer: starkt fokus på kunder snarare än konkurrenter, passion för innovation, hängivenhet till verksamhetsoptimering och långsiktigt tänkande. Kundrecensioner, 1-Click shopping, personligt anpassade rekommendationer, Prime, Fulfilment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, Career Choice, Fire tablets, Fire TV, Amazon Echo och Alexa, är några av de produkter och tjänster där Amazon varit pionjärer. För mer information, besök https://www.aboutamazon.eu/ och följ @AmazonNews.