• Amazon/

Svenska entreprenörer kan vinna €100 000 i Amazon Launchpad Innovation Awards

Report this content

För andra året i rad stöttar Amazon svenska entreprenörer genom Amazon Launchpad Innovation Awards, för en chans att vinna €100 000. Förra året deltog över 1 500 företag från 30 länder, med svenska Påhoj som en av vinnarna.

Stockholm – April 4, 2022 – Amazon öppnar idag upp för nya anmälningar till den andra årliga Amazon Launchpad Innovation Awards. Efter framgången 2021, där mer än 1 500 startups från över 30 europeiska länder ansökte, förtsätter Amazon att stötta innovativa europeiska företag: €100,000 står på spel, inklusive gratis tillgång till Amazon Launchpad i ett år samt en plats i rampljuset Amazon Launchpad-butiken.

Förra året kom det in över 1 800 ansökningar, varav 20 svenska bidrag, till den europeiska tävlingen. En expertjury nominerade totalt 50 entreprenörer med innovativa produkter – inklusive fyra svenska startups. Malmöbolaget Påhoj, som skapat en cykelsits som enkelt kan göras om till en barnvagn, var en av de lyckliga vinnarna:

”Att bli utsedd till en av vinnarna i förra årets upplaga av Amazon launchpad var fantastiskt, och uppmärksamheten resulterade i ökad kännedom om Påhoj och vår produkt, något som är väldigt viktigt för oss i den fas vi befinner oss i som bolag. Dessutom har stödet vi fått från Amazon kring hur vi på bästa sätt kan nyttja deras plattform på andra marknader betytt mycket.”, säger Sara Sterner, VD för Påhoj.

‘Det var fantastiskt att se så manga startups och produkter i förra årets tävling, och vi är väldigt glada att öppna upp ansökningarna till årets Amazon Launchpad Innovation Awards’ säger Aditi Singh, General Manager på Amazon Launchpad Europe. ‘Sedan lanseringen har Amazon Launchpad hjälpt över 2 200 startups i Europa, och utmärkelsen är ett sätt för oss att visa vårt stöd till små företag som på många sätt  är med och skapar framtiden genom sina innovativa produkter som konsumenter älskar.’

Ansökningssidan är öppen till och med 29 maj för europeiska startups som säljer fysiska produkter till konsumenter. Alla bidrag kommer bedömas individuellt av en expertpanel som röstar fram vinnaren. Vinnaren får gratis tillgång till Amazon Launchpad i ett år, marknadsföringsplaceringar samt en prispott på €100 000. Samma jury kommer även utse ‘Startup of the year’ från varje land med flest bidrag. Startups som vill ansöka måste  vara varumärkesägare, registrerade i EU (samt Storbritannien och Schweitz) och ha färre än 250 anställda med en årlig omsättning på mindre än €50 miljoner. Juryn består av tre branschexperter: Andy Fishburn, Managing Director Virgin Start-up; Jamie Siminoff, CEO på Ring; Aditi Singh, General Manager på Amazon Launchpad Europe. Urvalskriterierna inkluderar estetik, design, unikhet, och differentiering, samt även sociala, ekologiska och ekonomiska hållbarhetsaspekter.

För att läsa mer om Amazon Launchpad Innovation Awards, gå till:

Amazon Launchpad
Amazon Launchpad introducerades 2015 och finns nu i Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Italien, Spanien och Nederländerna, samt i USA, Kanada, Mexiko, Indien och Australien. Amazon Launchpad har stöttat lanseringar av över 2 200 startups i Europa, i över 30 produktkategorier såsom möbler, elektronik, mode och skönhet. Amazon Launchpad har även jobbat med över 200 ledande riskkapitalistföretag, startup acceleratorer och crowd-funding-plattformar.

BCW Stockholm (Burson Cohn & Wolfe)
amazon.sweden@bcw-global.com

Om Amazon
Amazon vägleds av fyra principer: starkt fokus på kunder snarare än konkurrenter, passion för innovation, hängivenhet till verksamhetsoptimering och långsiktigt tänkande. Kundrecensioner, 1-Click shopping, personligt anpassade rekommendationer, Prime, Fulfilment by Amazon, AWS, Kindle Direct Publishing, Kindle, Career Choice, Fire tablets, Fire TV, Amazon Echo och Alexa, är några av de produkter och tjänster där Amazon varit pionjärer. För mer information, besök https://www.aboutamazon.eu/ och följ @AmazonNews.