Ambia Trading AB förvärvar genom dotterbolag huvuddelen av rörelsen i Teknikmagasinet Sweden AB

Ambia Trading Group AB har idag ingått avtal om förvärv av huvuddelen av rörelsen i Teknikmagasinet Sweden AB, som försattes i konkurs den 15 januari 2020. Förvärvet omfattar bolagets lager och inventarier, aktierna i det helägda norska dotterbolaget med 35 butiker, och en rätt att förhandla om fortsatta hyresförhållanden med ca 50 butiker i Sverige. Köpeskillingen uppgår till 41 msek, med vissa mindre avräkningsposter, och finansieras genom lån. Tillträde skall ske den 10 februari 2020.

Marcus Andersson, vd för Ambia Trading Group AB kommenterar:

”För Ambia ser vi stora möjligheter i att utveckla Teknikmagasinet som en del i vår företagsgrupp. Vi har sedan tidigare intresserat oss för att komma närmare slutkund med det produktutbud vi har tillgång till via våra andra koncernbolag, och där passar den här kombinationen mycket väl in. Vi ser också möjligheter att bygga en effektiv organisation som hanterar gruppens behov av allt från stabsfunktioner till tjänster som avser lager och logistik. Att utnyttja organisationen effektivt och att optimera varuflödet är förmodligen de två viktigaste framgångsfaktorerna.”

Ulrika Göransson, vd för Teknikmagasinet Sweden AB kommenterar:

”Detta innebär en fantastisk nystart i det påbörjade arbetet med att anpassa Teknikmagasinet till de förutsättningar som råder inom detaljhandeln idag. Övriga bolag i Ambias portfölj möjliggör synergier som kan effektivisera vår verksamhet. Vi kommer att bygga vidare på vårt tjänsteerbjudande och fortsätta att utveckla vårt produkterbjudande - för att bli den självklara destinationen för funtech och andra tekniska lifestyleprodukter.”

Ambia Trading Group ABs verksamhet fördelar sig på fyra affärsområden; detaljhandel, distribution, partihandel samt logistik. Detaljhandel bedrivs främst under namnet Digital Inn, distribution och partihandel bedrivs under namnen Introcom och Isolda, och lager- och logistik under namnet Selector Logistik. Ambia Trading Group ABs aktie är sedan 2014 listad på Spotlight Stockmarket.

Denna information är sådan information som Ambia Trading Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 januari 2020.