Halvårsrapport 1 2015

Sammanfattning av halvårsrapporten

KONCERNEN
Sex månader (2015-01-01 – 2015-06-30)
• Koncernens nettoomsättningen för perioden 136,5 MSEK (112,6 MSEK).
• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar 0,6 MSEK (-0,3 MSEK).
• Resultat per aktie 0,31 SEK (-0,16 SEK)
• Antal utestående aktier 1 918 460 st

Koncernchefens kommentarer

Årets första sex månader har varit händelserika. Två nya butiker och ett nytt stort förvärv har gjort att koncernen vuxit kraftigt under perioden.

De första sex månaderna under 2015 har varit en period där koncernen förändrats stort. Förvärvet av Kallinge TV satte igång konsumentrörelsens expansion med flera butiker, och följdes snabbt av etableringen i Eksjö. Den största händelsen var dock utan tvekan Ambias förvärv av Isolda AB och systerföretaget Selector Logistik AB. I paketet fick vi även ett dotterbolag i Norge, Isolda AS, vilket sätter våra möjligheter till expansion in på den norska marknaden i ett annat läge även för övriga koncernbolag.
Efter förvärvet av Isolda-bolagen har koncernen 60 anställda i sammanlagt tio koncernbolag, varav två är utländska dotterbolag. En försiktig summering av koncernens årsomsättning, de nya koncernbolagen inräknade, pekar på 900 msek. Merparten av denna omsättning genereras i partihandelssegmentet, men konsumentverksamheten har goda förutsättningar att växa under kommande år, och miljarden är inom räckhåll.

De nytillkomna koncernbolagen ger stadga till hela bolagsstrukturen, och innebär stora samordningsfördelar. Vi har sannolikt inte identifierat mer än en bråkdel av de synergier som uppstått i och med förvärven, men redan de vi konstaterat innebär stora möjligheter till kostnadsbesparingar, förbättrade marginaler och, inte minst, ett stärkt konkurrensläge.

I och med integrationen av Isolda AB, Isolda AS och Selector Logistik AB i Ambia avvecklas Björketorpar´ns lokaliteter i Björketorp, och verksamheten förs över till Jönköping respektive Göteborg. Även Netpacts godshantering flyttas till Jönköping, och på sikt kommer anläggningen där också att utgöra centrallager för Intropris, samt ansvara för packning och utleveranser i e-handeln.

Med ovanstående sagt kan jag konstatera att flera av Ambiabolagen har en intensiv höst framför sig, där ett omfattande arbete ska genomföras för att så många samordningsfördelar som möjligt ska tas tillvara. Jag ser fram emot detta arbete, och de långsiktiga effekter det kommer att ge.

Förvärvet av Isolda och Selector

Ambia förvärvade vid halvårsskiftet bolagen Isolda AB (med dotterbolag Isolda AS ägt till 65%) samt Selector Logistik AB. Köpeskillingen motsvarade bolagens egna kapital, och uppgick till cirka 30 msek, delvis finansierat genom den låneram Ambiakoncernen har hos Svea Ekonomi, och delvis med en säljarrevers om 3.5 msek, kopplad till bolagens prestation fram till och med 2016-06-30.
Under den granskning (Due Diligence) som föregick förvärvet identifierades övervärden i framför allt maskinell utrustning hos Selector i Jönköping, bland annat bestående i 16 st paternosterverk med tillhörande transportsystem, uppgående till sammanlagt 10 msek. I förvärvsanalysen och vid konsolidering i koncernbalansräkningen har detta förts upp som negativ goodwill. Isolda AB har som mest omsatt cirka 1.000 msek, och omsatte under 2014 cirka 550 msek. Den minskade omsättningen har haft flera orsaker.

Den negativa utvecklingen har vänts, och omsättningen i Isoldabolagen - inklusive Selector - var under det första halvåret 2015 12,5 % större än under motsvarande period föregående år. Genom kostnadsbesparingar i kombination med samordningsfördelar inom Ambiakoncernen förväntas Isolda nå lönsamhet under 2016.
Sortimentet i Isolda fördelas på i huvudsak två affärsområden, kontors- och förbrukningsprodukter (BOP), samt konsumentprodukter (COP). Området BOP utgörs av en stor mängd artiklar från varumärken som HP, Canon, Brother etc, vilka lagerhålls hos Selector i Jönköping. Försäljningen sker till cirka 3.000 kunder på främst den svenska marknaden. Området COP består av agenturer på kända varumärken och produkter, exempelvis Jaybird, och riktar sig till den nordiska och europeiska marknaden. COP har vuxit kraftigt på senare tid, och kommer att utvecklas vidare, samt samordnas med de konsumentprodukter utanför kamerasegmentet som hanteras av Björketorpar´n.

Isolda AS arbetar huvudsakligen på den norska marknaden, och omsätter årligen cirka 50 msek. Genom samordning med Netpact och ett breddat sortiment, i kombination med satsningar på organisationen, förväntas den norska verksamheten kunna utvecklas och växa i betydande omfattning.
Selector Logistik AB bedriver lager och logistikverksamhet i hyrda lokaler i Jönköping. För närvarande packas och skickas cirka 1.000 paket om dagen, och maxkapaciteten med nuvarande resurser är hela 4.000 paket per dag. Isolda AB och AS är för närvarande Selectors största kunder.
Genom att avveckla Björketorparns lokalitet i Björketorp och flytta verksamheten till Jönköping (lager & logistik) respektive Göteborg (försäljning och marknad) uppstår betydande kostnadsbesparingar. Björketorpar´n och Isolda kan delvis spegla varandras sortiment, och därigenom addera volym genom sina till viss del skilda kundregister, en möjlighet som kommer att exploateras under hösten. Hela Ambiakoncernens organisation ska under de kommande månaderna arbetas igenom och optimeras, vilket förväntas leda till såväl besparingar som effektiviseringar.

Med Isolda i ryggen kan Intropris öka sortimentet inom såväl COP som BOP. Ett projekt som syftar till ett sådant resultat genomförs under hösten, och förväntas leda till en betydande volymökning för koncernen.

Marknadsläget

Marknadsförutsättningarna för koncernens två huvudsakliga verksamhetsgrenar, partihandel respektive konsumentförsäljning, har under årets första halvår varit goda. Utvecklingen av Björketorpar´n har i viss mån hållits tillbaka på grund av det under perioden pågående förvärvet av Isolda AB, i avvaktan på eventuella samordningseffekter och rationaliseringsåtgärder. Netpact har utvecklats enligt plan, vilket även gäller Intropris, som inlett sin expansion av fysiska butiker. E-handeln har inte prioriterats under perioden, och har därför inte uppvisat någon tillväxt. Med de nya koncernbolagen i botten förväntas även e-handeln kunna växa i betydande omfattning.

Kommentarer till resultatet

Ambiakoncernens omsättning under första halvåret, exklusive Isolda och Selector, som konsolideras per 2015-06-30, uppgick till sammanlagt 136,7 msek (112,6 msek). Rörelseresultatet uppgick till knappt 0,6 msek (-0,3 msek). Perioden har belastats med kostnader för förvärv och omstruktureringar. Ytterligare kostnader för omstruktureringar som resultat av förvärven av Isolda AB och Selector Logistik AB förväntas tillkomma under det andra halvåret 2015, då dessa bolag skall integreras i koncernen.

Marcus Andersson Vd och koncernchef, Ambia Trading Group AB (publ)

Kommande rapporter

Datum           Rapport
2015-08-18   Halvårsrapport
2015-08-19   Extra bolagsstämma
2015-11-12   Delårsrapport tre

Ambia trading group ab (publ)

Ambia Trading Group AB (PUBL) är ett svenskt företag med huvudkontor i Vimmerby. Verksamheten fördelar sig på två affärsområden; detalj- respektive partihandel. Detaljhandeln bedrivs sedan 2006 under namnet Intropris med försäljning av hemelektronik, data, telefoni, vitvaror samt jakt- och fiskeprodukter i både fysisk butik och via en egen e-handelsplattform. Partihandeln bedrivs under namnen Netpact och Björketorpar´n, och riktar sig bland annat till större kunder på den svenska marknaden, såsom ledande e-handelsbolag och större aktörer inom detaljhandeln.