Burow’s lösning på väg tillbaka

Report this content

Varje år drabbas drygt 100 000 svenskar av inflammation i ytterörat, så kallad extern otit. Behandling av extern otit består idag av framför allt receptbelagda läkemedel som innehåller steroider och antibiotika. Nu lanseras Otinova, ett antibiotikafritt alternativ, som består av aluminiumacetat/acetotartrat och ättisksyra, mer känt som Burow’s lösning.

Burow’s lösning är en välbeprövad anti-bakteriell beredning som användes för bland annat behandling av extern otit i Sverige under 1950-talet. Men när antibiotikan lanserades försvann Burow´s lösning nästan helt från marknaden. Idag är problemen med antibiotika välkända och både Läkemedelsverket och Smittskyddsinstitutet efterfrågar en mer restriktiv användning av antibiotika för att minska spridningen av resistenta bakterier.

Otinova kan användas både som profylax och behandling. Om behandlingen påbörjas redan vid de första symptomen som stickningar i örat så kan man lätt avvärja hela problemet. Har sjukdomen redan brutit ut med klåda och värk kan Otinova även ersätta en stor del av de receptbelagda läkemedel som finns mot extern otit.

– De som är mottagliga för extern otit är ofta medvetna om det. De tvingas att begränsa sitt dagliga liv och sina semestrar för att undvika att drabbas. Bad och andra vattenaktiviteter är exempel på vanliga utlösande faktorer liksom vistelse i varma och fuktiga miljöer. Nu kan besvären förebyggas innan de bryter ut, säger Claes Lundberg, doktor i medicinsk vetenskap och utvecklare av Otinova.

En fördel med preparatet är att det sprayas in i örat vilket gör det lätt att använda och ger en bättre spridning i hörselgången.

Antibiotikan på väg bort

Halsfluss, bihåleinflammation och öroninflammation är exempel på sjukdomar som inte längre behandlas med antibiotika i samma utsträckning som förr, men för hörselgångsinflammation är det fortfarande vanligt.

­­– Det är onödigt eftersom extern otit oftast börjar med en mindre infektion/inflammation i den yttre hörselgången. Då finns ingen anledning att behandla med antibiotika. Burow’s lösning fungerar i allmänhet lika bra, säger Claes Lundberg.

Otinova är ett vetenskapligt och kliniskt testat preparat som är registrerad hos Läkemedelsverket som profylax och behandling av extern otit. Otinova öronspray finns receptfritt på de flesta apotek från 129 kronor.

Referenser

Kashiwamura et al. The Efficacy of Burow’s Solution as an Ear Preparation for the Treatment of Chronic Ear Infections, Otology & Neurotology, 2004, 25, 9-13.

Thorp et al. Determination of the lowest dilution of aluminium acetate solution able to inhibit in vitro growth of organisms commonly found in chronic suppurative otitis media, Journal of Laryngology & Otology, 2000, 114, 830-831.

Clayton et al. A double-blind, randomized, prospective trial of a topical antiseptic versus a topical antibiotic in the treatment of otorrhoea, Clin Otolaryngol, 1990, 15, 7-10.

För mer information kontakta Amellnova, telefonnummer: 018-145455, e-post claes.lundberg@amellnova.se, eller besök vår hemsida www.amellnova.se.

Amellnova ab
Tallmovägen 8