Så blir du frisk från största badplågan utan antibiotika

Report this content

Vid midsommar drar badsäsongen igång och så även ökade problem med hörselgångsinflammation. Värst drabbade är badturister, dykare, simmare, surfare, resenärer till varma och fuktiga klimat och användare av öronapparat. Nu lanseras ett nytt antibiotikafritt preparat mot hörselgångsinflammation. Från och med maj 2012 kan det köpas receptfritt på apoteket.

Drygt 100 000 svenskar drabbas av hörselgångsinflammation varje år. Bad och andra vattenaktiviteter är exempel på vanliga utlösande faktorer liksom vistelse i varma och fuktiga miljöer. Sjukdomen leder till svullnad och smärta i örat och eventuellt även feber. Vanligtvis utgörs behandlingen av mediciner innehållande antibiotika och steroider. Men problemen med antibiotika är idag välkända och både Läkemedelsverket och Smittskyddsinstitutet efterfrågar en mer restriktiv användning för att minska spridningen av resistenta bakterier. Nu lanseras ett alternativ till antibiotikaanvändning vid hörselgångsinflammation.

– Otinova öronspray är ett receptfritt preparat helt utan antibiotika. Preparatet kan användas både i förebyggande syfte och som behandling. Ett tips till de personer som lätt drabbas av hörselgångsinflammation är att köpa med sig en flaska på semestern, säger Claes Lundberg, doktor i medicinsk vetenskap och utvecklare av Otinova.

ANTIBIOTIKAN PÅ VÄG BORT

Halsfluss, bihåleinflammation och öroninflammation är exempel på sjukdomar som inte längre behandlas med antibiotika i samma utsträckning som förr, men för hörselgångsinflammation är det fortfarande vanligt.

– Det är onödigt eftersom hörselgångsinflammation oftast börjar med en mindre infektion/inflammation i den yttre hörselgången. Då finns ingen anledning att behandla med antibiotika. Otinova fungerar i allmänhet lika bra, säger Claes Lundberg.

NYGAMMALT PREPARAT

Otinova består av Burow’s lösning, en välbeprövad anti-bakteriell beredning som användes för bland annat behandling av hörselgångsinflammation i Sverige under 1950- talet. Men när antibiotikan lanserades försvann Burow’s lösning nästan helt från marknaden. Nu efterfrågas ett mer restriktivt antibiotikaanvändande och då kommer gamla behandlingsmetoder tillbaka. Otinova öronspray registrerades hos Läkemedelsverket som profylax och behandling av hörselgångsinflammation i mars 2011. Från och med maj 2012 finns Otinova receptfritt på de flesta apotek från 129 kronor.

För mer information kontakta Amellnova, telefonnummer: 018-145455, e-post claes.lundberg@amellnova.se, eller besök vår hemsida www.amellnova.se.

Amellnova ab
Tallmovägen 8