American Express Business Travel förstärker satsningen på mindre och medelstora företag

Lanserar varumärket aXcent - ett förbättrat och utökat affärsreseerbjudande med flexibilitet och lokal prägel som ger mätbar effekt i företagens resultat

Resekostnader är ofta den näst största kontrollerbara kostnaden, efter personalkostnader, oavsett ett företags storlek. Ändå är det endast få mindre och medelstora företag som använder de metoder som idag finns för att sänka resekostnaderna. American Express Business Travel, som har många års erfarenhet av samarbete med mindre och medelstora företag, vill med lanseringen av aXcent ytterligare peka på att möjligheterna att bedriva kostnadseffektiv reseplanering är öppen även för andra än de allra största. – Vi ser mindre och medelstora företag som viktiga aktörer i den ekonomiska återhämtningen, säger Kaveh Atrak, VD för American Express Business Travel Norden. Efter lågkonjunkturen har de ett stort behov av att finna nya kunder och utveckla affärerna. Många företag behöver i det läget stöd i att planera och utveckla sina affärsresor. Därför lanserar vi aXcent med en affärsreseservice som anpassats särskilt efter just deras behov. aXcent kännetecknas av en flexibel service med lokal prägel, vilket mindre och medelstora företag efterfrågar. Namnet aXcent har hämtats från ”accent” som symboliserar förmågan och viljan att leverera en lokalt anpassad service överallt. Med kontor i hela världen kan American Express Business Travel utforma skräddarsydda, lokalt anpassade affärsreselösningar. Samtidigt har kunderna tillgång till framförhandlade priser som bara en global resebyrå kan erbjuda. – Vi har lång erfarenhet av att arbeta med mindre och medelstora företag, fortsätter Kaveh Atrak. Vi vet att vi med aXcent kan erbjuda dem märkbart minskade kostnader för sina resor. aXcent är en del i en serie av förbättrade tjänster och nya funktioner som har tagits fram för att hjälpa mindre och medelstora företag att aktivt hantera sina affärsresekostnader till ett rimligt pris. Sambandet mellan ett ökat resande och en ökning av ett företags intäkter är säkerställt. De företag som har tydliga affärsreseprogram får också störst avkastning på de resurser som investeras i resor och möten. I samband med aXcent lanserar American Express Business Travel systemet Pre Trip Auditor. Många mindre och medelstora företag saknar en särskild resurs som kan hantera och granska resebokningar internt. Med Pre Trip Auditor kan en stor del av granskningen automatiseras utifrån företagsspecifika nyckelparametrar. Företaget kan därmed spara pengar utan att det går ut över de resor som måste genomföras. Innehållet i aXcent aXcent ger bland annat tillgång till följande: Lokalt anpassad service – Personlig service i kontakt med en grupp av erfarna reserådgivare som känner till och förstår resenärernas behov. Proaktiv rådgivning – Skräddarsydda lösningar anpassade efter kundens särskilda behov och önskningar. Expertutvärdering av hela resemönstret för att identifiera och driva alla mätbara besparingsmöjligheter - inte bara bokningshanteringen. Maximerade besparingar – Bästa möjliga avkastning på affärsreseinvesteringar genom att American Express Business Travel expertis och globala inköpskraft ger låga och färdigförhandlade priser. Ytterligare fördelar med aXcent: • Särskilt framförhandlade priser som flygbolagen inte kan erbjuda enskilda kunder • Brett utbud av reserelaterade tjänster på samma plats • Kontroll över kostnaden genom lättöverskådlig statistik • Kostnadseffektiva konferenser och möten genom grupp- och evenemangsservice • Prisgaranti – American Express Business Travel betalar mellanskillnaden om kunden hittar en billigare biljett. Det nya varumärket aXcent introduceras på sex av de viktigaste marknaderna för American Express Business Travel, USA, Canada, Australien, Storbritannien, Frankrike och Skandinavien. I USA, Canada och Australien används namnet aXcentis.